14 Φεβ 2009

Θεσσαλονίκη,Μέρες του 1969 μ.Χ.




Θεσσαλονίκη, Μέρες του 1969 μ.Χ.

Μανόλης Αναγνωστάκης
Το ποίημα ανήκει στη συλλογή Ο Στόχος (1970). Πρωτοδημοσιεύτηκε στα Δεκαοχτώ Κείμενα, που η έκδοσή τους αποτέλεσε την πρώτη πράξη ομαδικής δημόσιας αντίστασης των πνευματικών ανθρώπων κατά της δικτατορίας. Είναι ποίημα πολιτικό, όπως εξάλλου και πολλά άλλα ποιήματα του Αναγνωστάκη, και απηχεί την πολιτική και κοινωνική κατάσταση από τη μετακατοχική περίοδο και τη στρατιωτική δικτατορία.

Στην οδό Αιγύπτου -πρώτη πάροδος δεξιά
Τώρα υψώνεται το μέγαρο της Τράπεζας Συναλλαγών
Τουριστικά γραφεία και πρακτορεία μεταναστεύσεως.
Και τα παιδάκια δεν μπορούνε πια να παίξουνε από
τα τόσα τροχοφόρα που περνούνε...
Άλλωστε τα παιδιά μεγάλωσαν, ο καιρός εκείνος πέρασε που ξέρατε
Τώρα πια δε γελούν, δεν ψιθυρίζουν μυστικά, δεν εμπιστεύονται,
Όσα επιζήσαν, εννοείται, γιατί ήρθανε βαριές αρρώστιες από τότε
Πλημμύρες, καταποντισμοί, σεισμοί, θωρακισμένοι στρατιώτες,
Θυμούνται τα λόγια του πατέρα: εσύ θα γνωρίσεις καλύτερες μέρες
Δεν έχει σημασία τελικά αν δεν τις γνώρισαν, λένε το μάθημα
οι ίδιοι στα παιδιά τους
Ελπίζοντας πάντοτε πως κάποτε θα σταματήσει η αλυσίδα
Ίσως στα παιδιά των παιδιών τους ή στα παιδιά των παιδιών
των παιδιών τους.
Προς το παρόν, στον παλιό δρόμο που λέγαμε, υψώνεται
η Τράπεζα Συναλλαγών
- εγώ συναλλάσσομαι, εσύ συναλλάσσεσαι αυτός συναλλάσσεται-
Τουριστικά γραφεία και πρακτορεία μεταναστεύσεως
- εμείς μεταναστεύουμε, εσείς μεταναστεύετε, αυτοί μεταναστεύουν-
Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει, έλεγε κι ο Ποιητής
Η Ελλάδα με τα ωραία νησιά, τα ωραία γραφεία,
τις ωραίες εκκλησιές

Η Ελλάς των Ελλήνων

23 σχόλια:

VAD είπε...

Ευα,καλή σου μέρα,σε ειδα στο μπλογκ της Μερόπης,ελπίζω οτι αστειεύεσαι όταν λες ότι δυσκολεύεσαι να διδάξεις τις "μέρες του 69".
Οι ωραίες εκκλησιές;Μα ειναι πασίγνωστη η αγαστή σύμπλευση της επίσημης ελλαδικής εκκλησίας με τη χούντα!
Τα ωραία νησιά;Μα ήταν γεμάτα,οχι από τουρίστες,αλλά από εξόριστους!
Αν εσεις που ειστε πενήντα χρόνια μπροστά από μας στην Εκπαίδευση,έχετε τέτοιους δισταγμούς...
-Η σχέση μου με την Κύπρο ανάγεται στη φοιτητική εποχή,τότε που δέθηκαν κάποιες φιλίες και παρά την απόσταση κρατάνε ακόμα...

Eva Neocleous είπε...

Βασίλη,καλή σου Κυριακή,
δεν πρόκειται ακριβώς για αστείο αλλά για ειρωνεία και διεκτραγώδηση μιας κατάστασης που επικρατεί σήμερα στην Κύπρο.Αν πας λίγο σε παλιότερες αναρτήσεις μου, θα μπορέσεις να καταλάβεις τι εννοώ.Και βέβαια δεν έχω δισταγμούς, ως προς το να αναλύσω το ποίημα και να βοηθήσω τους μαθητές να κατανοήσουν το σαρκασμό του ποιητή για την καπηλεία των θεσμών και των ιδεωδών. Τη σύμπλευση της επίσημης εκκλησίας(Ιερώνυμος Α΄ κ.ά.)με τη Χούντα.
Το σχόλιό μου στην αρχή παραπέμπει -εκτός άλλων- και στην απαίτηση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου να έχει λόγο στα της Παιδείας.
Τα λέμε και πάλι.

maria είπε...

ευα μου άρεσε η ειρωνεία σου και μου άφησε ενα χμ. ο αρχι...επίσκοπος πρεπει να κατανοήσει οτι υπάρχουν επιστήμονες στα της Παιδείας και αν θέλει να παρέμβει μπορεί να το κάνει με άλλους δημιουργικούς τρόπους όπως την δημιουργία βιβλιοθηκων στα σχολεία και όχι εκκλησιών.Παραταυτα, μπορείς να αποστείλεις επιστολή στον ίδιο για μια αμεση απαντηση.

Ανώνυμος είπε...

Ο Έκτωρ Κακναβάτος σας ρωτά: "Τι θα λέγατε για ένα παράλληλο κείμενο;" και προτείνει από τη συλλογή Τα μαχαίρια της Κίρκης [1981]

Όπως ο Αίας

Ανάμεσα σε πέτρες που δεν είδανε
τον ίσκιο τους ποτές
που δεν ακούσαν την φωνή του
τόσο υψίσυχνη μες στα φωνηεντόληκτα, είπα:
Κλείστε τις ποριές, όχι άλλοι «σωτήρες»∙
μεσολάβησαν τα Τρωικά. Ο λόγος μου
δίχως πια τα άμφιά του, γυμνός
όπως η πότνια βάτος
αναθρώσκοντας τα που του σφίγγανε το
υπογάστριο
«ιερά, εθνικά» και άλλα τέτοια χάχανα
χύθηκε κατεπάνω στο μαχαίρι του
όπως ο Αίας.


Υ.Γ. Θεϊκή ποίηση στους στίχους του Αναγνωστάκη τι ανάγκη έχει από σχόλια εν Κύπρω 2009; Δυστυχώς, ο συντηρητισμός δε σταματά στην πολιτική, διαβρώνει και την αισθητική Κυπρίων μαθητών , δασκάλων, γονιών και ...πολλών "παπάδων"-ιδίως οι τελευταίοι είχαν πάντα μια ανασφάλεια έναντι της ποίησης και της κριτικής σκέψης!!!
Γιώργος Μύαρης

Eva Neocleous είπε...

fairyland μου,
πολύ καλή η εισήγησή σου για την επιστολή.Θα το σκεφτώ.
Για τους καθεδρικούς βέβαια του τα είπαν κι άλλοι.Μάταιος κόπος...

Γιώργο μου,
εξαιρετικοί οι στίχοι του Κακναβάτου.
Τελικά
" Ποίηση μόνον είναι
... Δίκαιη και ουσιαστική κι ευθεία". Οδ. Ελύτης.

Vasilis Simeonidis είπε...

Παρεμπίπτοντος, θα μπορούσε να προστεθεί στην ανάλυση του ποιήματος ότι η οδός Αιγύπτου βρίσκεται στα Λαδάδικα, γνωστή συνοικία της Θεσσαλονίκης η οποία στη δεκαετία του ’90 εξελίχθηκε σε σημείο αναφοράς για τη διασκέδαση των νέων.
Χαιρετίσματα στην Κύπρο.

Phivos Nicolaides είπε...

Αρκετά καλή επιλογή και παρουσίαση το κείμενο σου Εύα!

Eva Neocleous είπε...

Βασίλη,καλωσόρισες καταρχήν.
Συγχαρητήρια για τα ιστολόγιά σου.Η θεματολογία και το υλικό εξαιρετικά ενδιαφέροντα για φιλολόγους και εκπαιδευτικούς γενικότερα.Αν θέλεις, μπορείς να κάνεις μια παρουσίασή τους.
Σχετικά με το ποίημα τώρα. Δεν επιχείρησα εδώ να προβώ σε κάποια ανάλυση, γιατί στόχος μου ήταν να αναδείξω μια επιμέρους πτυχή(όπως αναφέρω και στο εισαγωγικό σημείωμα). Σίγουρα λέμε στους μαθητές για την οδό Αιγύπτου και τα Λαδάδικα, τα οποία γνωρίζουν από το υπέροχο τραγούδι του Τόκα.
Ανταποδίδουμε αγωνιστικούς χαιρετισμούς από την Κύπρο.
Υ.Γ. Τι απέγινε, παρεμπιπτόντως, με κείνο το βιβλίο Ιστορίας της Γ΄ Λυκείου;Παρακολουθήσαμε τον αγώνα σας, επικαλεστήκαμε τα επιχειρήματά σας αλλά μας το φόρτωσαν κι εμάς.Προσωρινά, είπαν.

Eva Neocleous είπε...

Φοίβο μου,
ο Αναγνωστάκης εκφράζει την πικρία και την απογοήτευσή του για τη διάψευση των ελπίδων και των προσδοκιών των ανθρώπων της γενιάς του, καθώς μετά από τόσα χρόνια αγώνων και θυσίας, βλέπουν την Ελλάδα να έχει καταντήσει «Ελλάς των Ελλήνων Χριστιανών». Ο σαρκασμός και η ειρωνεία είναι διάχυτα στο ποίημα.

Vasilis Simeonidis είπε...

Εύα, ευχαριστώ για το καλωσόρισμα.
Χαιρετώ και τους υπόλοιπους της παρέας.

Ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Τι εννοείς να παρουσιάσω τα ιστολόγια;

Πραγματικά, οι στίχοι του τραγουδιού θα ήταν ένα ενδιαφέρον «παράλληλο κείμενο». Καλή ιδέα.

Σχετικά με το βιβλίο της Ιστορίας, παραμένει χωρίς κανείς να ασχολείται με αυτό. Ούτε βέβαια (ίσως ευτυχώς) οι μαθητές. Πρόκειται για Ιστορία Γενικής Παιδείας και ενδοσχολικά εξεταζόμενο. Δηλαδή στην Γ’ Λυκείου ουσιαστικά ανύπαρκτο!!
Πάντως ανατέθηκε σε συγγραφική ομάδα του Κολιόπουλου η συγγραφή του βιβλίου της Στ’ Δημοτικού. Εκεί τα πράγματα είναι, ίσως, πιο σοβαρά.

τα ξαναλέμε

Eva Neocleous είπε...

Βασίλη γεια,
ως παράλληλο κείμενο εισηγείται κι ο συνάδελφος Γιώργος Μύαρης το ποίημα του Κακναβάτου.Περιμένουμε την ανάλυσή του.
Για τα ιστολόγιά σου τώρα. Απ΄ότι έχω δει, εκτός από τα δύο προσωπικά (ανάγνωση και ας εών), έχεις και ένα ενταγμένο στο σχολικό δίκτυο (users.dra.sch.gr/symfo/).Λίγα λόγια για το καθένα θα ήθελα.
Κριτικές για το βιβλίο της Ιστορίας της Γ΄ είχαμε βρει συγκεντρωμένες και στο
istoria3.blogspot.com/
Τελικά, το βιβλίο της Γενικής Παιδείας(που εσείς απορρίψατε), εμείς εδώ το έχουμε και μάλιστα και για την Κατεύθυνση. Και σ΄αυτό θα εξεταστούν οι μαθητές στις Παγκύπριες Εξετάσεις !
Πάλι ανάθεση έγινε στη συγγραφική ομάδα του Κολιόπουλου;Τι γίνεται τελικά;

Vasilis Simeonidis είπε...

Γεια σου πάλι Εύα,

δε ξέρω αν είναι σκόπιμο να μιλήσω εδώ για τη διαδικτυακή παρουσία μου.
Σύντομα: πρώτη προσπάθεια από το Σεπτέμβριο 2004 είναι στο Σχολικό Δίκτυο. Ακολουθούν πειράματα με το μπλογκ, «σκόρπιες σκέψεις» στο http://simeonidis.blogspot.com/. Το «ανάγνωση» είναι συνεργατικό και συμμετείχα αρχικά για να ενθαρρύνω τη συνάδελφο που έκανε τα πρώτα της βήματα. Δες αν θες στο http://smnds.blogspot.com/2008/10/331-1-httpanagnosiblogspotcom.html περισσότερες λεπτομέρειες. Επίσης συνεργατικό χαρακτήρα έχει και η συμμετοχή μου στις «φιλολογικές σελίδες» http://users.dra.sch.gr/papangel/ τις οποίες υποστηρίζω και τεχνικά.
Το μπλογκ για το βιβλίο της ιστορίας http://istoria3.blogspot.com έχει τη δική του ... ιστορία. Πάλι, αρχικά συμμετείχα για να στηρίξω την προσπάθεια που δειλά εξέφρασε την κριτική. Χωρίς να το καταλάβω βρέθηκα να δημοσιεύω σειρά κείμενα για το Μεταξά, το Μακεδονικό κλπ.
Τελευταία, χρονικά, παρουσία το «ας εων» http://smnds.blogspot.com, όπου «δοκιμάζω» τις σκέψεις μου.

Η ανάθεση βιβλίων, γενικά, είναι «ξεπερασμένη» πρακτική. Η ανάθεση σε έναν πανεπιστημιακό με σαφή πολιτική οπτική μάλλον αποτελεί νεοσυντηρητική επιλογή.

Θα με ενδιέφερε να μάθω από πρώτο χέρι για το εξεταστικό της Κύπρου. Ποιες σελίδες είναι εξεταστέες;

(Το σχόλιο είναι τόσο άσχετο με το ποστ!)

Vasilis Simeonidis είπε...

Νομίζω ότι είμαι θύμα της κολακείας.

Ξέχασα το σημαντικότερο, ίσως, μπλογκ.

http://neoellinika.blogspot.com/

Συγνώμη για την αυτοαναφορικότητα.

Ανώνυμος είπε...

ΚΑΛΛΙΟ ΑΡΓΑ ΠΑΡΑ ΠΟΤΕ !!!
γράφω σπάνια αλλά η Εύα με "τσίγκλισε"
Λέγονται τόσα από τόσους άσχετους δήθεν ελληνολάτρες βουλευτές:
τορναρίτη,κουλία,βαρνάβα, σαμψών,
που πραγματικά είναι να απορείς. ΑΛΛΑ αυτά ακριβώς τα γεγονότα, τις πρακτικές και τις καταστάσεις θα χρησιμοποιούσε ο ΑΝΑΓΝΩΣΤ σήμερα για να δείξει τη σήψη και την παρακμή: τον Βαρνάβα που κατηγορεί τους καθηγητές που ανεβάζουν θέατρο στην κατεχόμενη καρπασία,
τον Κουλία που βλέπει συνομωσίες πίσω από την φάλτσα (κατ΄αυτόν) εκτέλεση του εθνικού ύμνου, τους ελληναράδες καμπαρετζήδες που διαδηλώνουν υπέρ της ανοιχτής καταπάτησης των δικαιωμάτων των αλλοδαπων "κοριτσιών", τον αρχιερέα των κυπρίων ορθοδόξων που αρνείται να καταδικάσει τους χριστιανούς δολοφόνους αμάχων ...

Eva Neocleous είπε...

Βασίλη,
χρειάζεται κι η αυτοαναφορικότητα σε κάποιες περιπτώσεις.
Με τα ιστολόγιά σου(έχω τα δύο στις συνδέσεις μου) προσφέρεις διαδικτυακή- άτυπη- επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς, νομίζω.
Για την ύλη και το δειγματικό δοκίμιο της Ιστορίας, δες στην ιστοσελίδα του υπουργείου παιδείας της Κύπρου εδώ:
www.schools.ac.cy/eyliko/mesi/
Και απέλπιδες αντιδράσεις στην ιστοσελίδα του ΣΕΚΦ
//www2.cytanet.com.cy/
Αναμένω τα σχόλιά σου.

Vasilis Simeonidis είπε...

Συγνώμη Εύα, αλλά ο δεύτερος σύνδεσμος μου βγάζει το μνμ "Δεν έχετε εξουσιοδότηση για την προβολή αυτής της σελίδας"

Τι πρέπει να κάνω;

Eva Neocleous είπε...

Ανώνυμε/η,
μάλλον παρέλειψες να βάλεις το όνομά σου. Γι΄αυτό και θα σε παρακαλούσα να το κάνεις για να μπορούμε να μιλάμε καλύτερα.
Θα μπορούσαμε, παραφράζοντας το στίχο να πούμε:" Όπου και να ταξιδέψω η Κύπρος με πληγώνει".Οπότε, ισχύουν αυτά που λες.
Εμπρός στο δρόμο που άνοιξαν "οι καπαρετζήδες" ...

Eva Neocleous είπε...

Βασίλη,
δες στις συνδέσεις μου ΣΕΚΦ ή κάνε αναζήτηση από Google για Σύνδεσμο Ελλήνων Κυπρίων Φιλολόγων.
Καλή σου μέρα.

Ανώνυμος είπε...

Μήπως ξέρετε τι σκοπεύουν να κάνουν στην Ελλάδα σχετικά με το απαράδεκτο αυτό βιβλίο;
Ένας φιλόλογος

Eva Neocleous είπε...

Ανώνυμε/η,
απ΄ότι φαίνεται για την Ελλάδα δεν υπάρχει πρόβλημα, γιατί αγνοούν το συγκεκριμένο βιβλίο και καταφεύγουν στο παλιό. Εξάλλου, εκεί το διδάσκονται μόνο στον κορμό.
Εμείς εδώ πρέπει ν΄αντιδράσουμε. Δε γίνεται να συνεχίσουμε και του χρόνου έτσι.

Ανώνυμος είπε...

Φίλοι, είναι παλιά αμαρτία μας η διασπορά δυνάμεων,ακόμη και η ταύτισή μας με τον "κυρ Μέντιο" [Κ. Βάρναλης] της εκπαίδευσης ελλαδικής τε και κυπριακής.
Τι θα λέγατε για μια νέα προσπάθεια συντονισμού για το θέμα της Ιστορίας και του βιβλίου στη Γ΄Λυκείου προς το παρόν και στα υπόλοιπα αργότερα;
Διότι ομάδα εργασίας εντός του ΣΕΚΦ μάλλον δεν πρόκειται να δούμε!
Γιώργος Μύαρης

Υ.Γ. κάτι λέει ο ποιητής και συνάδελφος
ΓΙώργος ΚΑΛΟΖΏΗς:

ΤΟ ΕΡΜΑΡΙ

άΝΟΙΞΑ ΤΗ ΝΤΟΥΛΆΠΑ ΜΕ ΤΑ
ΕΡΩΤΉΜΑΤΑ ΌΠΩς ΤΟ ΚΛΟΥΒΊ ΠΟΥ
ΤΟ ΎΨΟς ΤΟΥ ΦΤΆΝΕΙ ΜΈΧΡΙ ΤΗ
ΜΈΣΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΕΎΕΣΑΙ ΝΑ
ΜΠΕΙς ΑΛΛΑ ΤΟΥΤΗ Η ΔΥΣΚΟΛΙΑ
ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΣ
ΚΙ ΑΡΧΙΣΑΝ ΤΑ ΑΤΑΚΤΑ ΣΤΟΙΒΑΓΜΕΝΑ
ΝΑ ΠΕΦΤΟΥΝ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ
ΑΛΛΑ ΙΣΑ ΤΟ ΕΛΕΟΣ ...

Ανώνυμος είπε...

Φίλοι, είναι παλιά αμαρτία μας η διασπορά δυνάμεων,ακόμη και η ταύτισή μας με τον "κυρ Μέντιο" [Κ. Βάρναλης] της εκπαίδευσης ελλαδικής τε και κυπριακής.
Τι θα λέγατε για μια νέα προσπάθεια συντονισμού για το θέμα της Ιστορίας και του βιβλίου στη Γ΄Λυκείου προς το παρόν και στα υπόλοιπα αργότερα;
Διότι ομάδα εργασίας εντός του ΣΕΚΦ μάλλον δεν πρόκειται να δούμε!
Γιώργος Μύαρης

Υ.Γ. κάτι λέει ο ποιητής και συνάδελφος
ΓΙώργος ΚΑΛΟΖΏΗς:

ΤΟ ΕΡΜΑΡΙ

άΝΟΙΞΑ ΤΗ ΝΤΟΥΛΆΠΑ ΜΕ ΤΑ
ΕΡΩΤΉΜΑΤΑ ΌΠΩς ΤΟ ΚΛΟΥΒΊ ΠΟΥ
ΤΟ ΎΨΟς ΤΟΥ ΦΤΆΝΕΙ ΜΈΧΡΙ ΤΗ
ΜΈΣΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΔΥΣΚΟΛΕΎΕΣΑΙ ΝΑ
ΜΠΕΙς ΑΛΛΑ ΤΟΥΤΗ Η ΔΥΣΚΟΛΙΑ
ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΣ
ΚΙ ΑΡΧΙΣΑΝ ΤΑ ΑΤΑΚΤΑ ΣΤΟΙΒΑΓΜΕΝΑ
ΝΑ ΠΕΦΤΟΥΝ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ
ΑΛΛΑ ΙΣΑ ΤΟ ΕΛΕΟΣ ...

Eva Neocleous είπε...

Γιώργο,
επιβάλλεται να γίνει μια συντονισμένη προσπάθεια.
Δε θα πρέπει να αφήσουμε έτσι τα πράγματα.Κι ούτε αρκεί να εκφράζουμε τη διαφωνία μας μόνο.
Αλλιώς, θα μας μείνει και του χρόνου το βιβλίο.