27 Ιαν 2009

"Το ξέρετε πως το παρακάναμε με την Ιστορία;"

Το σήριαλ συνεχίζεται.Αντιδράσεις εκπαιδευτικών για την ανακοίνωση της ΟΕΛΜΕΚ, απάντηση από την Πρόεδρο και παρέμβαση του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας της Βουλής. Η ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ είχε και πρόσφατα αποφασίσει με ψηφοφορία να αγνοήσει εισήγηση του Συνδέσμου Φιλολόγων για το νέο βιβλίο Ιστορίας στη Γ΄Λυκείου(έχουμε ασχοληθεί εκτενώς μ΄αυτό το θέμα σε παλαιότερες αναρτήσεις). Τότε είχε ταυτιστεί με τη θέση του Υπουργείου.Τώρα οι καιροί έχουν αλλάξει. Διολισθαίνουμε επικινδύνως...

Προσβεβλημένοι νιώθουν καθηγητές από τις ανακρίβειες
Λαβωμένη η ΟΕΛΜΕΚ

Πρόεδρος Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας: ΟΕΛΜΕΚ και Υπουργείο να σταματήσουν με ανακοινώσεις και εγκυκλίους να γράφουν και να ξεγράφουν την ιστορία!

Προσβεβλημένοι νιώθουν εκπαιδευτικοί μέλη της ΟΕΛΜΕΚ από το «ανακριβές ιστορικό περιεχόμενο» της ανακοίνωσης της οργάνωσής τους.Η ΟΕΛΜΕΚ στις 19 Ιανουαρίου, με αφορμή το μήνυμα του Υπουργού Παιδείας για την ημέρα της ονομαστικής εορτής του Μακαρίου και την αναφορά σε δράση εξτρεμιστικών οργανώσεων Τουρκοκυπρίων και Ελληνοκυπρίων την περίοδο 1963-74, εξέδωσε ανακοίνωση με στόχο την «αποκατάσταση της αλήθειας».

Το περιεχόμενό της, ωστόσο, προκάλεσε αντιδράσεις εντός της ίδιας της Οργάνωσης. Εκπαιδευτικοί (που ανήκουν και σε οργανώσεις που τάχθηκαν υπέρ της ανακοίνωσης), θεωρούν πως η ΟΕΛΜΕΚ λαβώνει από μόνη της το κύρος και την αξιοπιστία της ενώ εκφράζουν τις έντονες ανησυχίες τους και θεωρούν πως «ως μεταφορείς της ιστορίας στα παιδιά μας, είναι ανεπίτρεπτο να εμφανιζόμαστε οι ίδιοι ανακριβείς, και μάλιστα μέσα από μια καλοπροαίρετη ενέργεια που στόχο είχε την αποκατάσταση της αλήθειας».
Οι αντιδράσεις προκλήθηκαν κυρίως από δύο σημεία της ανακοίνωσης της ΟΕΛΜΕΚ, τα οποία εξόφθαλμα παραβίαζαν κάθε ιστορική πραγματιστική συνοχή.
Πρώτον ότι «με παρέμβαση των Ηνωμένων Εθνών τερματίστηκαν οι διακοινοτικές συγκρούσεις» και δεύτερον πως (η Τουρκία διά της ΤΜΤ) «στις 20/12/1963 επιχείρησε να καταλάβει στρατηγικά σημεία σε όλη την Κύπρο».
Η πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, σχολιάζοντας τα πιο πάνω, δήλωσε στον «Π», πως η ανακοίνωση είχε στόχο να καταδείξει την αντίθεση της Οργάνωσης στο μήνυμα του Υπουργού για τα γεγονότα του 1963-64 και πως «δεν επιχειρήσαμε να γράψουμε τα λεπτομερή ιστορικά στοιχεία μέσω της ανακοίνωσης». Παραδέχθηκε πως υπήρξαν αντιδράσεις μεν αλλά μίλησε για μεμονωμένες περιπτώσεις.
Ο πρόεδρος της Κίνησης «Αλλαγή», Δημήτρης Ταλιαδώρος, εκπαιδευτικός και γνωστός ερευνητής-ιστορικός, δήλωσε στον «Π» πως «όντως σε κάποια σημεία, η ανακοίνωση της ΟΕΛΜΕΚ δεν απέδιδε επακριβώς και λεπτομερώς τα ιστορικά γεγονότα» και πρόσθεσε πως αυτό όμως «δεν παραπέμπει σε ιστορικές ανακρίβειες και στόχος της ανακοίνωσης ήταν η διαφοροποίηση της Οργάνωσης από συγκεκριμένη αναφορά τού Υπουργού και όχι για να παραθέσουμε εμείς τα ιστορικά γεγονότα». Επί της ουσίας ωστόσο, αναφορικά και με τα δύο παραπάνω σημεία της ανακοίνωσης της ΟΕΛΜΕΚ, ο κ. Ταλιαδώρος σημείωσε πως όντως δεν αποδίδουν την ακριβή και λεπτομερή ροή ιστορικών γεγονότων.
Παρέμβαση Τορναρίτη
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Νίκος Τορναρίτης, δήλωσε στον «Π» πως, εν αναμονή του διορισμού ειδικής επιτροπής από το Υπουργείο Παιδείας, η σύνθεση της οποίας θα βρίσκει σύμφωνα όλα τα κόμματα μετά από τις διαβουλεύσεις με το Υπουργείο, θα πρέπει «τόσο η ΟΕΛΜΕΚ όσο και το Υπουργείο να σταματήσουν να γράφουν και να ξεγράφουν την ιστορία με ανακοινώσεις και εγκυκλίους».
Παναγιώτης Τσαγγάρης
ΠΟΛΙΤΗΣ:www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=849557&-V=articles 27/01/2009

12 σχόλια:

Μιχάλης είπε...

Αγαπητή Εύα,

Καλά κάνατε και αναρτήσατε αυτό το ρεπορτάζ.

Δείχνει τη γύμνια αλλά και την ανευθυνότητα των επικριτών της εγκυκλίου του υπουργού (εννοώ από πλευράς ΟΕΛΜΕΚ).

Είναι πολύ ξεκάθαρη η δήλωση Ταλιαδώρου!

Μας λέει ότι η ΟΕΛΜΕΚ προσπάθησε να απαντήσει στον υπουργό με ανύπαρκτα ιστορικά στοιχεία!!!

Κατακεραύνωνε δηλαδή τον υπουργό ότι έλεγε ανακρίβειες αλλά την ίδια ώρα απαντούσε η ΟΕΛΜΕΚ στο… περίπου για να διορθώσει τις ανακρίβειες του υπουργού!!!

Το έκαναν απλώς για να δείξουν την αντίθεση τους στον υπουργό!

Τι να πει πλέον κανείς;

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ είπε...

Aρχισε η αντίστροφη μέτρηση για τους πατριδοκάπηλους, το εθνικιστικό παιχνίδι δεν τους βγαίνει πια
γι' αυτό και ο Τορναρίτης ζητά: " να σταματήσουν να γράφουν και να ξεγράφουν", διότι δεν πείθουν τον κόσμο με τις "ανησυχίες" τους.

Υ.Γ Καλό είναι οι δημοσιγράφοι να χρησιμοποιούν με φειδώ την ιδιότητα "ιστορικός-ερευνητής"...

Eva Neocleous είπε...

@ Μιχάλη,
πράγματι, δεν μπορεί παρά να αφήνει ερωτηματικά αυτή η σπουδή της ΟΕΛΜΕΚ να "αποκαταστήσει" την αλήθεια.Για τόσα άλλα σοβαρά εκπαιδευτικά και συνδικαλιστικά ζητήματα δεν κάνει το ίδιο.
Δε συμφωνώ και με το περιεχόμενο της δήλωσης Τορναρίτη.Προσπάθησε να τηρήσει ίσες αποστάσεις, κατά τη γνώμη μου.Το Υπουργείο στέλνει μηνύματα στα σχολεία για τις διάφορες επετείους(είθισται είπε ο Υπουργός) και όχι η ΟΕΛΜΕΚ. Και κακώς, για μένα, διαιωνίζεται αυτός ο αναχρονιστικός θεσμός.Αν όμως τολμήσει ο Υπουργός να τον καταργήσει, τότε είναι που θα ξεσπάσει επανάσταση...

Ανώνυμος είπε...

Η "ενασχόληση" με την Ιστορία, σαν τη μοναξιά της Κυριακής!
Αλλά τώρα ποιους ενοχλεί;
Μήπως για την ακρίβεια ενοχλεί το γεγονός ότι αρχίζουν πιο πολλοί - η "πλέμπα"!-να εκφράζουν κριτική γνώμη και όχι μόνο όσοι κατέχουν εκκλησιαστικές κομματοκρατικοεθνικοφρονικές πολυθρόνες, τίτλους και κλακαδόρους;
Όσο για τους ανιστόρητους "ερευνητές" και παραχαράκτες, τι να ευχηθώ; Ας ακούσουν και τον Κλείτο Κύρου:
"Παραμονές αυτογνωσίας αύριο θα περπατήσεις/
στις φιλύρες το φεγγάρι μπερδεύεται/
στα κλώνια κι ο λαγός τρέχει τρομαγμένος/
στη φωλιά του ο κόσμος πουθενά δεν είναι/
αγγελικός όπως επιμένουνε οι διαφημίσεις/
η κρύπτη μόνο διασώζει τα όνειρά σου/
απ' το βωμό που αχόρταγος θα κατατρώγει/
χειρόγραφα υποσχέσεις εύσημα φιλίας/
βόστρυχους κι ενθύμια κάποιας άλλης εποχής".
Βοήθειά μας..., ω ηγεσίες παντός θεσμού, εκτοπίσματος και τραγωδίας!

Γιώργος Μύαρης

Eva Neocleous είπε...

@ Εκπαιδευτικοί για την σχολική ιστορία,
νομίζω θα ήταν καλύτερα να επικρατήσει η νηφαλιότητα και η ψυχραιμία.Οι χαρακτηρισμοί και οι αφορισμοί δεν βοηθούν στη διεξαγωγή του διαλόγου. Τόσο η κριτική, όσο καιη ανασκευή της αντίθετης άποψης, μπορούν να γίνουν με επιχειρήματα και τεκμηρίωση.Άλλωστε, ήδη έχουν δοθεί επαρκείς απαντήσεις(άρθρα στον τύπο) στην ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ.Κανονικά πρέπει να απολογηθεί στον κλάδο των εκπαιδευτικών για ό,τι έγινε.Και πρέπει να το απαιτήσουμε, αφού μας χρεώνουν όλους το ατόπημά της.

Υ.Γ.Διαφορετική η εκτίμησή μου για τη δήλωση Τορναρίτη.

@ Γιώργο,
αναρωτιέμαι γιατί δεν είχαμε μια τοποθέτηση των Πανεπ/κών της Νεότερης Ιστορίας της Κύπρου.
Τι να πω για τον Κλείτο Κύρου!
Υποκλίνομαι.Κάποτε, όταν δίδασκα σε Λύκειο της Θεσ/νίκης, είχα την τιμή να τον γνωρίσω.Ερχόταν συχνά στο σχολείο και ρωτούσε για το γιο του.Σεμνός, ταπεινός,αξιοπρεπής...
" Σ΄έναν κόσμο συναλλαγών η Ποίηση δε συναλλάσσεται".

Phivos Nicolaides είπε...

Έχεις δίκαιο Εύα στο ότι διάλογος με αφορισμούς και χαρακτηρισμούς δεν γίνεται. Εάν δεν αντιληφθούμε τη σοβαρότητα των στιγμών, εάν δεν βάλουμε όλοι μας λίγο νερό στο κρασί μας, θα πληρώσουμε ξανά πολύ ακριβά αυτή την γελοία παντογνωσία μας... Και κάτι ακόμη. Έχει κανένα που αμφιβάλλει ότι όλα τα σχόλια για το θέμα αυτό, έχουν ισχυρό ιδεολογικό υπόβαθρο; Και επιτέλους, να σταματήσουμε ΟΛΟΙ μας να ανακατέβουμε τις ιστορικές μας ευαισθησίες με την πολιτική. Αλλά, το μέγα ζητούμενο σήμερα δεν είναι η Ιστορία μας, αλλά το ιστορικό μας μέλλον...

Citro είπε...

katarxin apologoume gia ta greeklish alla pros to paron viono ena provlima me ti glossa sto pc.

kati asxeto ithela na rotiso Eva mou: gia to "quote" pou eixes anartimeno mexri proxthes gia tin ekpaideysi kai to oti stirizetai stin prohgoumeni alla ellipi gnosi. den to thymamai akrivos, alla simera anaferthika se afto stin taxi kai otan to epsaxa na to dixo stous mathites den to vrika sto blog sou. mporeis na to epanartiseis i na mou peis pou na to vro?

tx

polis

Eva Neocleous είπε...

@ Φοίβο,
έχεις δίκιο.Να σοβαρευτούμε πρέπει και να αναλάβουμε τις ευθύνες μας απέναντι στο αύριο αυτού του τόπου και των μελλοντικών γενιών.
@ Citro,
το απόσπασμα ήταν από το "Θεωρία της ημιμόρφωσης" του Theodor Adorno, εκδ. Αλεξάνδρεια.Ένα βιβλίο που σου συστήνω ανεπιφύλακτα να διαβάσεις.Δε θυμάμαι το συγκεκριμένο απόσπασμα, δες αυτό: "η ελέγξιμη μόρφωση, που η ίδια έγινε νόρμα και τυπικό προσόν, είναι ως τέτοια τόσο λίγο πια μόρφωση όσο η γενική μόρφωση, η οποία εκφυλίστηκε σε φλυαρία του πωλητή."

Λεμέσια είπε...

Όπως και να εκφραστεί κανείς για την Ιστορία, κάποιος θα βρεθεί να θιχτεί και να φέρει ένσταση με τη δικαιολογία, ότι φέρουν κι άλλοι ευθύνες. Εύα, δεν μπορώ να γνωρίζω πως συζητείται στην Κύπρο εν έτει 2009, αυτό το θέμα, αλλά το φαντάζομαι...Το μόνο σημαντικό για το σήμερα, είναι να μην επιτρέψουμε σε άτομα τυφλωμένα από μίσος και φανατισμό να επιβάλλονται.

Συνένοχο στη διχόνοια δε θα με έχει κανείς.

Όπου συναντώ τη μία άκρη, θα τραβώ την άλλη, μέχρι να αναγκαστούν όλοι να περιοριστούν εντός των πλαισίων...

Eva Neocleous είπε...

@ Λεμέσια,
έχω εκφράσει τη θέση μου για σοβαρή και επιστημονική θεώρηση του τόσο σοβαρού αυτού ζητήματος.
Ο Α. Λιάκος λέει:
«Να αφουγκραζόμαστε τις πηγές σημαίνει να συγκεντρώσουμε την προσοχή μας στους μακρινούς ήχους, όπως όταν βάζουμε στο αυτί μας τα κοχύλια και κρατώντας την αναπνοή μας προσπαθούμε να ακούσουμε τον ήχο της θάλασσας. Τι σημαίνει αυτό;

1. Δεν επιβάλλουμε στις πηγές τις δικές μας προτεραιότητες. Προσέχουμε αν έχουν κάτι διαφορετικό να μας πουν, πέρα από αυτά για τα οποία ενδιαφερόμαστε.

2. Μας ενδιαφέρουν αυτοί που δεν πολυμιλάνε, μας ενδιαφέρουν οι θόρυβοι της σιωπής. Γιατί οι θόρυβοι της σιωπής δίνουν τον τόνο της εποχής. Όπως ο σιωπηλός θόρυβος του δάσους, της βαθιάς σπηλιάς, της ήρεμης θάλασσας.

3. Προσπαθούμε να ακούσουμε μηνύματα που δεν ανταποκρίνονται στα νοήματα που έχουμε. Μηνύματα δηλαδή που δεν τα καταλαβαίνουμε, επειδή βρίσκονται έξω από τον νοητικό ορίζοντα της εποχής.

4. Προσπαθούμε να ακούσουμε πολλές φωνές αντί για μία. Γιατί αν ακούμε μία φωνή, αυτή συνήθως είναι ο αντίλαλος της δικής μας».

gregoris είπε...

Με αφορμή το ψήφισμα της “Πρωτοβουλίας Γονέων και Αποφοίτων Αγγλικής Σχολής”


Πλατφόρμα Ε/Κ και Τ/Κ εκπαιδευτικών “Ενωμένη Κύπρος” [ε/κ τμήμα]

Καταρχάς θα θέλαμε να χαιρετίσουμε το ήπιο ύφος και την αναγνώριση κάποιων βασικών αρχών όπως η πολυπολιτισμικότητα στο ψήφισμα της “Πρωτοβουλίας Γονιών και Αποφοίτων της Αγγλικής Σχολής”. Επειδή όμως η Πρωτοβουλία φαίνεται να συνεχίζει να αντιτάσσεται στον εκσυγχρονισμό της Αγγλικής Σχολής και στις αναγκαίες μεταρυθμίσεις που προκύπτουν από το γεγονός της μαζικής παρουσίας Τουρκοκυπρίων μαθητών, θεωρούμε ότι πρέπει να απαντήσουμε στην ουσία των ζητημάτων που θέτει.



Στην όλη προσέγγισή της η Πρωτοβουλία υποπίπτει σε μια θεμελιώδη αντίφαση. Από τη μια αποδέχεται τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της Αγγλικής Σχολής, όπως αυτός επαναδιαβεβαιώθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια, και από την άλλη ζητά στην ουσία εφαρμογή πρακτικών που αρμόζουν σε μονοκοινοτικό σχολείο. Πολυπολιτισμικότητα σημαίνει σεβασμός στη διαφορετικότητα, σημαίνει αρμονική συνύπαρξη των διαφόρων εθνοτικών και πολιστικών κοινοτήτων χωρίς μια από αυτές, έστω πλειοψηφική, να καθορίζει την κανονικότητα. Δεν νοείται πολυπολιτισμικότητα και ταυτόχρονα να κυριαρχούν τα ελληνο-χριστιανικά ιδεώδη, εκτός βέβαια και αν οι Τουρκοκύπριοι αντιμετωπιστούν ρατσιστικά ως δεύτερης κατηγορίας μαθητές. Το σεβασμό που απαιτούν για την “ελληνικότητα”, είναι μήπως έτοιμοι να τον δεκτούν για την “τουρκικότητα”; Επειδή η Αγγλική Σχολή δεν είναι ελληνορθόδοξη κοινοτική, αλλά χριστιανική, μη δογματική και, σύμφωνα με γνωματεύσεις δυο Γενικών Εισαγγελέων, δια-κοινοτική σχολή.



Η αντίληψη της Πρωτοβουλίας ότι διεξάγεται ένα πολιτικό πείραμα στην Αγγλική Σχολή είναι παραπλανητική και λανθασμένη. Στην Αγγλική Σχολή διεξάγεται μια εκσυγχρονιστική μεταρρύθμιση που λαμβάνει υπόψη της την αναδυόμενη πολιτική πραγματικότητα στην Κύπρο, όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά το άνοιγμα των οδοφραγμάτων το 2003. Αυτή τη στιγμή η Αγγλική Σχολή αποτελεί ένα από τα ελάχιστα μιχτά σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας και ως τέτοιο αποτελεί μοντέλο ειρηνικής συμβίωσης και συνύπαρξης Ε/κ και Τ/κ μαθητών. Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά ως μιχτό σχολείο χρειάζονται μια σειρά από μέτρα που να επιβεβαιώνουν και διασφαλίζουν τον αλληλοσεβασμό μεταξύ των μαθητών διαφορετικής εθνοτικής καταγωγής και να μην αποκλείουν μια σημαντική μερίδα μαθητών, όπως π.χ. με τον ελληνικό εθνικό ύμνο ή με τις ελληνικές εθνικές γιορτές. Επειδή ο ρατσισμός υπάρχει τόσο στην κυπριακή κοινωνία όσο και στα σχολεία της -και η Αγγλική Σχολή δεν αποτελεί εξαίρεση-, η πολιτική απραξία, τόσο στο σχολείο όσο και στην κοινωνία ευρύτερα, αποτελεί στρουθοκαμηλισμό μπροστά στις υπαρκτές και καταγεγραμμένες σε επιστημονικές έρευνες ρατσιστικές συμπεριφορές.



Η Αγγλική Σχολή, όπως και κάθε σχολείο μιας δημοκρατικής κοινωνίας, οφείλει να δημιουργεί κριτικά σκεπτόμενους δημοκρατικούς πολίτες. Και εδώ βρίσκεται και η δεύτερη θεμελιώδης αντίφαση της Πρωτοβουλίας. Που από τη μια θέλει το σχολείο έξω από το πολιτικό γίγνεσθαι και από την άλλη προσπαθεί να επιβάλει τη δική της πολιτική αντίληψη για την κυπριακή ιστορία. Το σχολείο δεν βρίσκεται και δεν μπορεί να βρίσκεται έξω από την κοινωνία. Η διακοινοτική συμφιλίωση, ο αντι-ρατσισμός και ο αλληλοσεβασμός των κοινοτήτων δεν αποτελούν κομματικές θέσεις που επιβάλλονται, αλλά καθολικά αποδεκτούς πολιτικούς στόχους της κυπριακής κοινωνίας και πολιτείας που καλλιεργούνται και στο σχολείο. Αν η Πρωτοβουλία είναι το σύγχρονο χαρακτήρα της κυπριακής κοινωνίας που αντιστρατεύεται από την σκοπιά του “ελληνισμού”, ας το πει καθαρά χωρίς υπεκφυγές.



Τέλος η Πρωτοβουλία ας κατανοήσει ότι η διδασκαλία της ιστορίας της Κύπρου δεν αποτελεί τρόπο εθνικής κατήχησης και μέθοδο κρατικής προπαγάνδας, αλλά προσπάθεια κριτικής κατανόησης του παρελθόντος σε σχέση με το μέλλον της χώρας μας. Η μανιχαϊστική ιστορία του αγώνα του εθνικού υποκειμένου ενάντια στον προαιώνιο εχθρό όχι μόνο είναι επιστημονικά προβληματική αλλά και πολιτικά ξεπερασμένη. Η επιστήμη της ιστορίας βρίσκεται ήδη εδώ και δεκαετίες υπό διαδικασία αποεθνοποίησης τόσο στο ερευνητικό όσο και στο εκπαιδευτικό επίπεδο. Ιδιαίτερα μάλιστα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο εθνικισμός αντιμετωπίζεται ως ένα ιστορικό ρεύμα που έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του. Στην Κύπρο φαίνεται, οι εκφραστές του να επιμένουν έστω και συγκαλυμμένα να αναπαράγουν τα προτάγματα του.

Eva Neocleous είπε...

@ Γρηγόρη,
η ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ, αν δεν κάνω λάθος, είναι η μόνη ομάδα(γιατί;) που "τόλμησε" να καταδικάσει με ανακοίνωσή της τη δημιουργία ιστοσελίδας(φακελώματος και εκφοβισμού καθηγητών) από γονείς και απόφοιτους της σχολής. Έχω δει ανακοίνωση της "ομάδας πρωτοβουλίας" που καταγγέλλει την Πλατφόρμα.Απ΄ότι διάβασα, την ερχόμενη Τρίτη θα συζητηθεί στη Βουλή "θέμα Αγγλικής σχολής που ενέγραψαν αυτεπάγγελτα βουλευτές".
Για να δούμε πώς θα εξελιχθεί η μάχη...