22 Ιαν 2009

Περί Ιστορικής αλήθειας

Ο πόλεμος των ανακοινώσεων κατά του Υπουργού Παιδείας συνεχίζει να μαίνεται.
Το είχαμε προβλέψει... Αυτές τις μέρες το θέμα καλύπτει αρκετές από τις σελίδες των κυπριακών εφημερίδων. Αντιδράσεις για το "επίμαχο" σημείο του μηνύματος, απαντήσεις στις αντιδράσεις και πάει λέγοντας."Σχόλια επί σχολίων", όπως έλεγε κι ο ποιητής. Αξίζει πάντως να αναρωτηθεί κανείς, αν η ιστορική αλήθεια είναι υπόθεση ψηφοφορίας, όπως έκανε η ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ. Στο κείμενο του Γιάννη Ιωάννου που ακολουθεί(δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο,22-1-2009) δίνεται μια απάντηση στους επικριτές και πολέμιους της ανάγκης να αναδεικνύεται η ιστορική αλήθεια.


«Πού είδατε τα εξτρεμιστικά στοιχεία;»
Του Γιάννη Η. Ιωάννου

Ο Κύπριος πολίτης οφείλει να διερωτηθεί, εάν οι αντιδράσεις στο μήνυμα του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού, προέρχονται από ανθρώπους που νοιάζονται ειλικρινά για το μέλλον του τόπου. Ήδη ο μ. Πεύκιος Γεωργιάδης, υπουργός Παιδείας της Κυβέρνησης Τάσσου Παπαδόπουλου, είχε συμπεριλάβει στα μηνύματά του για την ίδια επέτειο το 2006 και το 2007, συγκεκριμένες αναφορές στη δράση των παράνομων εγκληματικών οργανώσεων που συνέβαλαν στην καταστροφή της Κύπρου.
Αναφέρει τον Ιανουάριο του 2006: «Την υπονόμευση της κυπριακής ανεξαρτησίας και την εξυπηρέτηση ξένων συμφερόντων επεδίωκαν επίσης η στρατιωτική δικτατορία των Αθηνών,/και η παράνομη δράση εγκληματικών οργανώσεων, όπως ήταν το Εθνικό Μέτωπο και η ΕΟΚΑ Β΄.» Η ίδια φρασεολογία χρησιμοποιείται και στο μήνυμα του 2007. Η απουσία οριστικού άρθρου (των) και η χρήση του «όπως» υποδηλώνουν ότι ο Υπουργός δεν είχε υπόψη του μόνο τις δύο κατονομαζόμενες παράνομες οργανώσεις αλλά και άλλες.
Δεν υπήρξε τότε καμιά αντίδραση. Ούτε ο Αρχιεπίσκοπος εθίγη, ούτε ο κ. Ομήρου, ούτε ο κ. Βαρνάβα αλλά ούτε και ο κ. Τορναρίτης. Υποθέτω πως το ΔΗΚΟ επικροτούσε κιόλας. Η ΟΕΛΜΕΚ δεν έστειλε ούτε εγκύκλιο ούτε διορθωτικό μήνυμα για να διαβαστεί στους Καθηγητικούς Συλλόγους.
Αλλά σε ποιες άλλες εγκληματικές οργανώσεις αναφερόταν ο Πεύκιος Γεωργιάδης; Μάλλον όχι στην Εργκένεκον, αλλά πιθανότατα σε όλους εκείνους τους ιδιωτικούς στρατούς που κατατρομοκρατούσαν την κυπριακή ύπαιθρο, που αναμίγνυαν την «Εθνική Δράση» με το ξεκαθάρισμα λογαριασμών, που δολοφονούσαν κόσμο και πετούσαν τα πτώματα στα πηγάδια, σ' αυτά τα πηγάδια που η Επιτροπή Διερεύνησης Αγνοουμένων ανακαλύπτει και ταυτοποιεί σήμερα τα οστά Τουρκοκυπρίων. Τις μπουλτόζες της Ομορφίτας που ισοπέδωναν σπίτια Τουρκοκυπρίων υποθέτω πως δεν τις οδηγούσαν μέλη των νομίμων δυνάμεων του κράτους.
Πιθανόν ο Πεύκιος Γεωργιάδης να θυμόταν oργανώσεις όπως τον ΕΚΑΣ (Ελληνικός Κυπριακός Απελευθερωτικός Στρατός), την ΟΠΕΚ (Οργάνωση Προστασίας Ελλήνων Κυπρίων), τον ΑΣΕΝ (Αντικομμουνιστικός Σύνδεσμος Εθνικής Νεολαίας), τον Ακρίτα και άλλες πολλές. Πρόχειρα μπορεί ο καλόβουλος αναγνώστης να ανατρέξει στα βιβλία, πρώτη Διχοτόμηση" του Μακάριου Δρουσιώτη και "Πολιτικά Εγκλήματα 1960-1978" του Θεοφάνη Δημητρίου. Στις σελίδες και των δύο έργων, σκιαγραφείται το κλίμα και η πολιτική κατάσταση των πρώτων ετών της κυπριακής ανεξαρτησίας. Μόνο ο καλόβουλος αναγνώστης! Διότι ο κακόβουλος και ο υποκριτής θα συνεχίσουν να κρύβονται πίσω από τον μανδύα του Αγωνιστή.
Η παρέμβαση αυτή εστιάζεται μεν στη συμπεριφορά της ελληνοκυπριακής «Αγωνιστικής» πλευράς αλλά δεν έχει καμιά πρόθεση να αθωώσει την αντίστοιχη Τουρκοκυπριακή. Η αναφορά στην «τραγωδία του '74», Άγιε Πάφου, υποδηλοί τα τραγικά γεγονότα του Πραξικοπήματος, της Εισβολής, της Κατοχής και όσων συνεπάγονται! Για όσους γνωρίζουν στοιχειωδώς τη σύγχρονη ιστορία της Κύπρου. Ο Αντρέας Δημητρίου είπε το ίδιο πράγμα που λένε όλοι οι Κύπριοι σε κλειστές παρέες και σε ιδιωτικές συνάξεις. Είπε αυτό που καθημερινά δημοσιεύουν οι εφημερίδες για τα πτώματα στα πηγάδια. Συμφωνούμε λοιπόν Μακαριότατε ότι πρέπει να μάθουμε ιστορία και ότι πρέπει να σοβαρευτούμε κύριε Τορναρίτη! Κυρίως να σοβαρευτούμε όσοι το μπορούμε, γιατί ένας από τους κυριότερους λόγους της κακοδαιμονίας μας, αν εξαιρέσουμε τη στενοκεφαλιά, είναι και ο λαϊκισμός στον οποίο σχεδόν πάντοτε υποτασσόταν το Εθνικό συμφέρον.
Ο Γιάννης Η. Ιωάννου, είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.

http://www.phileleftheros.com/, 22-01-2009

Εξαιρετικό και το άρθρο του Κώστα Κωνσταντίνου "Ιστορική αλήθεια, καφρίλα και ψηφοθηρία", Πολίτης, 22-01-2009 (www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=848396&-V=columns)

9 σχόλια:

maria είπε...

"Μόνο ο καλόβουλος αναγνώστης! Διότι ο κακόβουλος και ο υποκριτής θα συνεχίσουν να κρύβονται πίσω από τον μανδύα του Αγωνιστή."

Εξαιρετικό κείμενο Ευα. Μπράβο που το ανάρτησες.

Ανώνυμος είπε...

Η περί Ιστορίας "συζήτηση" συσκοτίζει,αντί να αποκαλύπτει γεγονότα, αιτίες, πρωταίτιους, υπεύθυνους. Τα μ.μ.ε.,σχεδόν στο σύνολο, χρησιμοποιούν την πληγή που δε λέει να κλείσει μόνο για να αποβλακώνουν ή να φανατίζουν ή να "αλατίζουν" το χαμηλής ποιότητας "μπούκωμα" που μάς παρέχουν και κερδοσκοπούν. Οι επιτήδειοι ηγετίσκοι "μετατρέπονται σε ομήρους" για να μη σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, ενώ ο λαός αναμένει να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Δυστυχώς, ο δημοκρατικός χώρος έσπασε στα εξ ών συνετέθη [;] ατομικο-ομαδικά συμφεροντάκια και γκρουπούσκουλα. Κι έτσι βλέπουμε δεδηλωμένοι εοκαβητατζήδες κλπες εθνικιστικές συφοριασμένες ψυχές να καθοδηγούν τη "δημόσια ιστορία", να ψηφίζουν μαζί με μακαριακούς [εντός και εκτός εισαγωγικών] κείμενα και αποφάσεις που σπιλώνουν τη μνήμη του Προέδρου Μακαρίου. Αλλά και την ατολμία ή ανικανότητα να αναλύσουν οι ιστορικοί, οι πολιτικοί και οι πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας τις βιαστικές κινήσεις και τις λαθεμένες αποφάσεις του 1963 και τις ολέθριες αλυσσιδωτές συνέπειές τους. Υπάρχει διάθεση πλατιάς ενωτικής, μέσα στη διαφορετικότητα, δημοκρατικής παρέμβασης στο κοινωνικό και πολιτικό πεδίο; Συναντήσεων που να μην επιτρέπουν στην αντιδραστική ιδεολογία (που φοράει το κουστουμάκι του άνετου και αμέτοχου στην οργάνωση της συμφοράς του '74 και της τουρκικής εισβολής), να διαγουμίζει όνειρα, αγώνες,θυσίες ζωντανών και σκοτωμένων; Ίδομεν, Γιώργος

Eva Neocleous είπε...

@fairyland,
το σίγουρο είναι ότι ξαφνικά συστάθηκαν τα πιο αντιφατικά μέτωπα.Οι λέξεις έχουν χάσει την πραγματικοί τους σημασία.

@Γιώργο,
στέκομαι στο τελευταίο που λες. Έχω την αίσθηση ότι δυστυχώς αυτή η διάθεση δεν υπάρχει τώρα.Τώρα "για μια φούχτα ψήφους" παζαρεύονται τα πάντα.Το "για μια φούχτα ευ" έχει λησμονηθεί από καιρό...

Παρεμπιπτόντως, αφού απεφάνθησαν οι της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ, ο Σύνδεσμος των Φιλολόγων, ως καθ΄ύλην αρμόδιος τι κάνει;
Δε θα ψηφίσει κι αυτός;
Δε θα κάνει κι αυτός μάθημα στον ανιστόρητο Υπουργό;

Ανώνυμος είπε...

Τι να πω= στη διάρκεια 2009, εκλογές "προεδρικές" στους Τ/Κ, ευρωεκλογές και ψευδοπολιτικά μηνύματα αυτών σε μας απ' εδώ, τουρκικό ρευστό πολιτικό σκηνικό.

Δεν γνωρίζω, Εύα, άλλη "συνταγή" από το διαφανή και ισότιμο διάλογο όσων ενδιαφέρονται για κάτι το νέο και για την "εκπαιδευτική μεταρρύθμιση". Άναγνωρίζω ότι έχεις δίκιο ως προς τη μέγιστη δυσκολία ενός ενωτικού, πολυφωνικού εγχειρήματος. Αλλά ήδη έχει αρχίσει η 'υπόγεια", αναπόφευκτη, φυσιολογική διαμόρφωσή του!!! Μικρή ίσως, αλλ΄ όχι αμελητέα η δύναμη και των στοιχειωμένων ιστοσελίδων...
Και δε μιλάμε τώρα για "λάιτ" καταστάσεις τύπου ΣΕΚΦ!!
Ο Θουκυδίδης είναι γι ' αυτούς αποσυνάγωγος...
Πόσο μάλλον ο Τσιάκαλος ή ο Μαυρογιώργος.
Ο Μιαρός δε θα τη γλύτωνε έτσι κι αλλιώς, αφού εξουσίες δεν έχει.
Περαστικά μας. Γιώργος

Μιχάλης είπε...

Προσυπογράφω το άρθρο του κ. Ιωάννου.

Όντως τα πράγματα είναι όπως τα λέει.

Υπάρχει και μια άλλη παράμετρος του ζητήματος. Κάποιοι δεν θέλουν να γίνονται τέτοιες αναφορές επειδή οι δικές τους ευθύνες είναι ασήκωτες.

Έτσι δημιούργησαν μια νοοτροπία που για τα πάντα ευθύνονται άλλοι. Οι «δικοί» μας ποτέ.

Και έχουν καταφέρει να περάσουν το μήνυμα ότι η δική τους ιστορία είναι και δική μας.
Οι παρακρατικές οργανώσεις δεν ήταν μόνο δικές τους αλλά και δικές μας.

Μας έχουν δημιουργήσει μία κατάσταση που αν τους επικρίνουμε, έχουμε την αίσθηση ότι κατακρίνουμε τον εαυτό μας.

Όμως από πότε εγώ ή ο οποιοσδήποτε άλλος φέρει ευθύνη για το τι έκανε ο κάθε Σαμψών, ο κάθε Λυσσαρίδης ή ο κάθε Γιωρκάτζης εκείνες τις εποχές;

Έχω την άποψη ότι αυτή είναι η ουσία των πραγμάτων.

Έγνοια τους δεν είναι η παραχάραξη ή όχι της ιστορίας. Έγνοια τους είναι η δική τους προστασία και η διατήρηση της μυθολογίας...

Phivos Nicolaides είπε...

Το αστείο (;) της όλης υπόθεσης ότι όλοι αυτοί και εμείς, μπορούμε άνετα όταν χρειάζεται, να συνεργαζόμαστε και να κάνουμε κυβερνήσεις συνασπισμού για τη σωτηρία του τόπου και ο νοών νοείτω!!!
Έτσι και η πολιτική σκέψη στον τόπο μας έγινε ψυχασθενική. Για να μην πω τίποτα για την πολιτική κρίση και ωριμότητα...
Είπε κάτι ο υπουργός. Είπαν οι άλλοι δέκα. Νομίζω δεν χρειάζεται να συζητούμε για την ώρα άλλο, 'ιστορικά' ο καθένας μας επιλεκτικά και αλά καρτ...

kyriakos είπε...

Το εντυπωσιακό είναι ότι αναρτήθηκε από τον φιλελεύθερο (παράξενο πράγμα)
Ίσως επειδή το σύνταξε ο συγκεκριμένος άνθρωπος..

Αλλιώς..

Eva Neocleous είπε...

Γιώργο,
συμφωνώ για την αναγκαιότητα μετώπου.Όσο για τις "λάιτ" καταστάσεις, ευδοκιμούν σ΄αυτό τον τόπο ή καλύτερα τις εκτρέφουν κάποιοι για να ευνουχίζουν τους μη συμμορφούμενους.
" Μας γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;"
Ο ποιητής το λέει...

@Μιχάλη,
συμφωνώ μαζί σου.
Η προσπάθεια καλλιέργειας επιλεκτικής μνήμης, αλλά και μετάδοσης συνδρόμων συνενοχής, στοχεύει στην καθυπόταξη κάθε υγιούς αντίδρασης.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην επιτρέψουμε αυτή την ισοπέδωση.Ναι και οι μύθοι πρέπει να αποκαλυφθούν.

Eva Neocleous είπε...

@Φοίβο,
το θέατρο του παράλογου ωχριά μπροστά στα όσα διαδραματίζονται.
Τα πιο αντιφατικά μέτωπα συγκροτήθηκαν, οι πιο αταίριαστες φωνές ενώθηκαν...
Έχεις δίκιο.

@Kyriako,

Νομίζω πως συνηθίζεται αυτό στην εφημερίδα.Πλουραλισμός απόψεων; Μάλλον θα δοθεί απάντηση από κάποιον άλλο αρθρογράφο, όπως γίνεται συνήθως.Αν δεν έχει κιόλας δοθεί.