14 Ιουλ 2009

"Ο ιστορικός Γ.Κόκκινος και η αλήθεια"

Νέα προσθήκη: από την alfavita
"Ο Γιώργος Κόκκινος και η διαμόρφωση εθνικής συνείδησης".

Συμπαράσταση στον πανεπιστημιακό που εγκαλείται για την πολύπλευρη κριτική του σκέψη.
Σχετικά:

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_15/07/2009_322198, 2009-07-15

http://www.alfavita.gr/anakoinoseis/ank14_7_9_1054.php, 2009-7-14

http://www.rodiaki.gr/v3/index.asp?archive=548&page=14, 2009-7-12

http://www.rodiaki.gr/v3/index.asp?archive=546&page=12, 2009-7-10

http://www.alfavita.gr/anakoinoseis/ank09_7_9_0320.php, 2009-7-8

Οι ιδέες του Γ. Κόκκινου για την Ιστορία και την Διδακτική της σε καμμία περίπτωση δεν στρέφονται ενάντια στη διαμόρφωση εθνικής συνείδησης, όπως εσφαλμένα υποστηρίχθηκε.

Επικρίνουν, μεν, και συχνά με αυστηρότητα, τις εθνικιστικές (και όχι μόνο) μονομέρειες και υπερβολές, υποστηρίζουν όμως, σθεναρά, την ανάπτυξη μιας εθνικής συνείδησης ανοιχτής και ευαίσθητης στις γνώμες των Άλλων (των άλλων λαών και πολιτισμών, των άλλων εθνοτήτων), όπως αρμόζει στην παγκόσμια, πολυφωνική κοινωνία της εποχής μας, για την οποία καίριας σημασίας μέλημα αποτελεί η εξεύρεση τρόπων ειρηνικής συνύπαρξης δια μέσου της αλληλοκατανόησης.
Μία τέτοια, περιεκτική-συμπεριληπτική, μορφή εθνικής συνείδησης προάγει τον αμοιβαίο σεβασμό των πολιτών και των πολιτισμών, την κουλτούρα του ισότιμου διαλόγου, την ενσωμάτωση των διαφορετικών στοιχείων στο ίδιο κοινωνικό σύνολο. Αντίθετα, αποστρέφεται τους κάθε είδους αποκλεισμούς και δαιμονοποιήσεις που κατά το παρελθόν συνετέλεσαν στο να οδηγηθεί η ανθρωπότητα σε μαζικά εγκλήματα, εθνικές τραγωδίες, γενοκτονίες ή άλλες καταστροφές.

Με τις πολυδιάστατες-πολυμερείς, μερικές φορές αιχμηρές, αλλά και διεξοδικά τεκμηριωμένες κριτικές του τοποθετήσεις ο καθηγητής –όπως οφείλει να κάνει, επιδιώκοντας την αντικειμενικότητα– στην πραγματικότητα εμβαθύνει και διευρύνει την αντίληψη περί εθνικής συνείδησης, αφενός, επειδή την συναρτά με ζητήματα ιδεολογικά, πολιτικά, κοινωνικά, πολιτισμικά και εκπαιδευτικά, αφετέρου, επειδή αξιολογεί μεθοδικά κάθε άποψη, αποτιμώντας τα εκάστοτε υπέρ και κατά.
Κατά συνέπεια, η πολυπρισματική ιστορική κριτική του Γ. Κόκκινου, συνυπολογίζοντας κοινούς τόπους της Παιδαγωγικής της Ειρήνης και της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, συμβάλλει ουσιαστικά στη συγκρότηση μιας υγιούς εθνικής συνείδησης, ικανής να αποφύγει τις στρεβλώσεις του παρελθόντος, να ανασυντάξει δημιουργικά το δυναμικό της ισορροπώντας μεταξύ συνέχειας και αλλαγής, αλλά και να αντιληφθεί η ίδια τις ιστορικές προϋποθέσεις της δημιουργίας της.
Και είναι κρίμα –αλλά δυστυχώς ευεξήγητο– που η πληθωρική κριτική σκέψη ενός διεθνώς καταξιωμένου επιστήμονα, ενώ στον πανεπιστημιακό χώρο της ελεύθερης διακίνησης ιδεών –στον οποίο ανήκει– λογίζεται ως εφόδιο και τον έχει οδηγήσει στην κατάκτηση μιας ήδη αξιοζήλευτης θέσης, αντίθετα, από ένα μέρος του ελληνικού δημόσιου χώρου διαβάζεται αποσπασματικά, παρανοείται, εκλαμβάνεται ως στοιχείο ανατρεπτικό και καταγγέλλεται.

Παναγιώτης Γατσωτής, εκπαιδευτικός
Αγαθοκλής Αζέλης, ιστορικός
Γαβρίλης Λαμπάτος, ιστορικός
.....................................................

Επανερχόμαστε στο θέμα με αφορμή την ανακοίνωση συμπαράστασης που εξέδωσαν Σχολικοί Σύμβουλοι Ν. Δωδεκανήσου.
Δείτε την ανακοίνωση στην alfavita

"Ο ιστορικός κ. Γ. Κόκκινος και η αλήθεια
"

Θα θέλαμε να εκφράσουμε τη διαμαρτυρία μας για τα όσα δημοσιεύτηκαν στο φύλλο της Εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» της Κυριακής 5ης Ιουλίου 2009 -και αναδημοσιεύτηκαν στη Ροδιακή Εφημερίδα «Γνώμη» της Δευτέρας 6ης Ιουλίου 2009- και αναφέρονται στο επιστημονικό έργο του Αναπληρωτή Καθηγητή της Ιστορίας και Διδακτικής της Ιστορίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Γ. Κόκκινου.

Τα δημοσίευμα αντλώντας υλικό από την ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου, αλλά και επικαλούμενο πληροφορίες από παράδοση μαθήματος στους φοιτητές στην αίθουσα διδασκαλίας, κάνει λόγο για «άνευ προηγουμένου ανθελληνικό παραλήρημα» του κ. Κόκκινου με αφορμή τις επιστημονικές του απόψεις για το αποσυρθέν -πλέον- βιβλίο της Στ΄ Τάξης του Δημοτικού- κατηγορώντας τον ότι υποστηρίζει, ανάμεσα σε άλλα, πως «η διαμόρφωση εθνικής ταυτότητας στους μαθητές είναι βλαπτική και απευκταία…»

Οι χαρακτηρισμοί του δημοσιεύματος αυτού μας προκαλούν έκπληξη, καθώς στο πλαίσιο της άσκησης του επιμορφωτικού έργου μας δόθηκε πολλές φορές η ευκαιρία να συνεργαστούμε τόσο με το Εργαστήρι Ιστορίας και Κοινωνικών Επιστημών του Π.Τ.Δ.Ε., όσο και με τον ίδιο τον Καθηγητή. Στις επιμορφωτικές, επιστημονικές ημερίδες που οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και απευθύνονταν σε δασκάλους και νηπιαγωγούς με εισηγητή τον ιστορικό κ. Κόκκινο και συνεργάτες του, αναπτύχθηκε πλούσιος προβληματισμός για τις νέες επιστημονικές τάσεις στη διδακτική της Ιστορίας στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Στο πλαίσιο του διαλόγου αυτού εκφράστηκαν και διαφορετικές απόψεις καθώς - με αφορμή και το αποσυρθέν βιβλίο- έχει ανοίξει ένας ουσιαστικός, θεωρούμε, διάλογος για θέματα τα οποία αφορούν την ιστορική εκπαίδευση και την εξέλιξη της ιστοριογραφίας όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς και αποτελούν τα τελευταία χρόνια αντικείμενο επιστημονικής μελέτης και έρευνας.

Διαβεβαιώνουμε κατηγορηματικά, πως σε καμία περίπτωση, δεν προέκυψε κανενός είδους «ανθελληνικό παραλήρημα» ή οτιδήποτε άλλο το οποίο θα μπορούσε να υπονομεύσει την καλλιέργεια εθνικής και πατριωτικής συνείδησης στους μαθητές του σχολείου. Είναι για μας σίγουρο, πως το συγκεκριμένο δημοσίευμα, δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια και αδικεί κατάφωρα το συγκεκριμένο επιστήμονα ο οποίος κατέχει μια ζηλευτή θέση στον πανεπιστημιακό χώρο με πλούσιο συγγραφικό και επιστημονικό έργο αναγνωρισμένο τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Αξίζει να σημειωθεί εδώ, ότι συγγραφικό έργο του κ. Κόκκινου που αναφέρεται σε θέματα εθνικής Ιστορίας συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των Εκδόσεων της Βουλής των Ελλήνων.

Ταυτόχρονα, με τον τρόπο που τα δημοσιεύματα αυτά παρουσιάζονται, μπορεί να δημιουργήσουν κινδύνους για την ελεύθερη έκφραση των επιστημονικών απόψεων και να θέσουν σοβαρά εμπόδια στην ανάπτυξη ενός γόνιμου διαλόγου και στοχασμού στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Θεωρούμε τέλος, ότι η δημοσιογραφική έρευνα σε θέματα που αφορούν την εκπαίδευση και το σχολείο, για να είναι έγκυρη και αντικειμενική δεν πρέπει να είναι μονομερής, αλλά προϋποθέτει και απαιτεί επαρκή τεκμηρίωση και αξιόπιστες πηγές.

Ματθαίου Σεβαστή, Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Ν. Δωδεκανήσου
Σπανός Πέτρος, Σχολικός Σύμβουλος 1ης Περιφέρειας Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Δωδεκανήσου.
Ράπτης Νικόλαος, Σχολικός Σύμβουλος 2ης Περιφέρειας Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Δωδεκανήσου.
Καβαλιέρου Μαρία, Σχολική Σύμβουλος 3ης Περιφέρειας Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Δωδεκανήσου.

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο κύριος αυτός δεν πληρώνεται από τα ταμεία του ελληνικού κράτους για να προωθεί τον ανθελληνισμό! Μια χαρά τα λέει ο Άδωνης Γεωργιάδης!

andreas f.stavrou είπε...

Τι είναι ο ελληνισμός για να ορίσουμε και τον ανθελληνισμό;
Δε μου φαίνεται και τόση ελληνική η αντίληψη "πληρώνεται από τα ταμεία του ελληνικού κράτους για να προωθεί...".

Eva Neocleous είπε...

Σε μια δημοκρατική και ευνομούμενη πολιτεία τα κόμματα και οι βουλευτές(που πληρώνονται επίσης από τα ταμεία του κράτους) οφείλουν να προασπίζουν το Σύνταγμα, τους δημοκρατικούς θεσμούς και τις αρχές που εκπηγάζουν απ΄αυτά.Και η ακαδημαϊκή ελευθερία κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα.

Αντρέα, έχεις απόλυτο δίκιο.

Ανώνυμος είπε...

Μήπως είναι μέλος του κόμματος των κουκουλοφόρων ΣΥΡΙΖΑ ο Καθηγηταράς;

Λ.Α.Ο.Σ-7,2%

Ανώνυμος είπε...

"Ο κύριος αυτός δεν πληρώνεται από τα ταμεία του ελληνικού κράτους για να προωθεί τον ανθελληνισμό! Μια χαρά τα λέει ο Άδωνης Γεωργιάδης!"

Και ποιός θα κρίνει τον ανθελληνισμό παρακαλώ ? ο Άδωνις ? Μια στιγμή να γελάσω...χα χα

Εγώ λέω να τον πάμε στην "στιγμή της αλήθειας"

Ανώνυμος είπε...

Σας αρέσει όμως ή όχι, οι απόψεις του έχουν απήχηση στην Ελλάδα! Ώρα να εμφανισθεί και στην Κύπρο ένας Άδωνις Γεωργιάδης!

Ανώνυμος είπε...

Και ο Χίτλερ απήχηση είχε..
Και μάλιστα καλύτερη από αυτή του κου τηλεβιβλιοπώλου..

Ανώνυμος είπε...

Καλά, καλά! Όταν δείτε το ΛΑ.Ο.Σ να παρει κανά 15%μ θα συγχυστείτε άσχημα!

Eva Neocleous είπε...

Οι ανακοινώσεις συμπαράστασης προς τον Γ.Κόκκινο συνεχώς πληθαίνουν.
Δείτε την ιστοσελίδα της alfavita.
Προς απάντηση των όσων εκτοξεύουν απειλές κατά της ακαδημαϊκής ελευθερίας,της έρευνας,της αλήθειας και της ελεύθερης έκφρασης.

Ανώνυμος είπε...

Με άλλα λόγια συμπαρίστανται όσοι εχθρεύονται τη κοινωνική γαλήνη στην Ελλάδα! Τ α σχέδια τους δεν θα περάσουν!

'Ένας κρητικός

Ανώνυμος είπε...

Σωστός ο κρητικός! Η με τους Έλληνες η με τους κουκουλοφόρους!

Eva Neocleous είπε...

Άρθρο του Δ.Γουσέτη στην Καθημερινή,
"Κολοβές Ακαδημαϊκές ελευθερίες":

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_15/07/2009_322198

Ανώνυμος είπε...

Τώρα μάλιστα! Η "γνωστή ¨καθημερινή!Ν δούμε που θα κρύβονται αυτοί σε λίγο καιρό.....

Ελλαδίτης

Ανώνυμος είπε...

-Τρομοκράτες οι αναρχικοί
-Τρομοκράτες όσοι υποσκάπτουν την κοινωνική γαλήνη και με τις ιδέες τους εχθρεύονται την εθνική συνοχή συνοχή

Ένας κρητικός

Eva Neocleous είπε...

Ανώνυμοι ελλαδίτη και κρητικέ,
συζήτηση με αφορισμούς και απειλές δεν μπορεί να γίνει.

Η πληθώρα των ανακοινώσεων στήριξης του Γ.Κόκκινου αποδεικνύει και την ευαισθησία των πολιτών για την προάσπιση των δημοκρατικών θεσμών.
Άλλη μία ανακοίνωση εδώ:
http://www.alfavita.gr/anakoinoseis/ank18_7_9_826.php

Ανώνυμος είπε...

Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι οι συμπαραστάτες είναι κομματικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Μια οικτρή μειοψηφία μέσα στην ελληνική κοινωνία.