"Τώρα πια ξέρουμε καλά από πού παίρνειτις πληροφορίες της η Ιστορία".Κώστας Μόντης
Π
αρακολούθησα την περασμένη Πέμπτη(22-4-2010) το Σεμινάριο-Εργαστήριο με θέμα
αρακολούθησα την περασμένη Πέμπτη(22-4-2010) το Σεμινάριο-Εργαστήριο με θέμα
"Η Ιστορία στον 21 αιώνα: η κριτική αξιοποίηση των πηγών"
που διοργάνωσε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.Το σεμινάριο έγινε στο ξενοδοχείο Ajax στη Λεμεσό και σ΄αυτό συμμετείχαν φιλόλογοι που διδάσκουν Ιστορία(κυρίως στη Γ΄Λυκείου) σε σχολεία της Πάφου και της Λεμεσού.
Ένα σεμινάριο άψογα οργανωμένο, με ενδιαφέρουσες εισηγήσεις αλλά και συμμετοχή των εκπαιδευτικών τόσο στα εργαστήρια όσο και στη συζήτηση.
Ήταν από τις λίγες,ίσως, φορές που όλοι σχεδόν οι συμμετέχοντες ένιωσαν ότι δεν βρίσκονταν τυπικά εκεί.Και πραγματικά,αυτή την επιμόρφωση έχουμε ανάγκη.Την ουσιαστική και ποιοτική.Και σε εργάσιμο χρόνο, γιατί όχι;
Ξέρουμε όλοι πώς δεν τις "χάσαμε" τις ώρες μας.Βρήκαμε τρόπους στα σχολεία μας και τις αναπληρώσαμε(αν αυτό αποτελεί εμπόδιο).
Εισηγήσεις κατέθεσαν οι:
- κ. Γιώργος Τσιάκαλος,Καθηγητής Παιδαγωγικής του ΑΠΘ και Πρόεδρος της ΕΕΔ των ΝΑΠ με θέμα "Ο Ηρόδοτος και η διδακτική της Ιστορίας"
και
- κ. Δημήτριος Μαυροσκούφης,Αναπληρωτής Καθηγητής Διδακτικής Μεθοδολογίας του ΑΠΘ με θέμα "Ο "κόσμος" των πηγών στο μάθημα της Ιστορίας:από την λογική στις πολυπρισματικές προσεγγίσεις".
Μετά τις εισηγήσεις ακολούθησε συζήτηση, όπου εκτός των άλλων ο κ.Τσιάκαλος απάντησε σε έντονες ανησυχίες των φιλολόγων για το θέμα των νέων Α.Π. της Ιστορίας. Σχολίασε μάλιστα και τις δηλώσεις της κ. Αθηνάς Κυριακίδου(βουλευτής του ΔΗΚΟ και μέλος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής) σχετικά με τα νέα αναλυτικά, που είχαν γίνει το προηγούμενο βράδυ.
Πολύ επιγραμματικά(δεν είναι του παρόντος άλλωστε) να επεκταθώ) ο κ. Τσιάκαλος δήλωσε ότι δεν μπορεί να κατανοήσει γιατί έγιναν αυτές οι δηλώσεις "τη στιγμή που η πρόταση που κατατέθηκε προέρχεται από τους τρεις πανεπιστημιακούς που εισηγήθηκαν το ΔΗΚΟ,η ΕΔΕΚ και Δημοκρ. Συναγερμός" και ως εκ τούτου τα συγκεκριμένα κόμματα θα έπρεπε να είναι ικανοποιημένα.
Είπε ακόμα ότι η πρόταση των τριών πανεπιστημιακών έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υ.Π., προκειμένου να ακουστούν απόψεις και εισηγήσεις,να κατατεθούν οι όποιες διαφορετικές προτάσεις, μέχρι την οριστική κατάληξη που θα γίνει γύρω στα μέσα του καλοκαιριού.
Ανησυχίες εκφράστηκαν και από φιλολόγους- μέλη της επιτροπής των αναλυτικών(μεταξύ αυτών και η γράφουσα), οι οποίοι, όπως είπαν, θεωρούν ότι αγνοήθηκαν οι εισηγήσεις τους.
Είπε ακόμα ότι η πρόταση των τριών πανεπιστημιακών έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υ.Π., προκειμένου να ακουστούν απόψεις και εισηγήσεις,να κατατεθούν οι όποιες διαφορετικές προτάσεις, μέχρι την οριστική κατάληξη που θα γίνει γύρω στα μέσα του καλοκαιριού.
Ανησυχίες εκφράστηκαν και από φιλολόγους- μέλη της επιτροπής των αναλυτικών(μεταξύ αυτών και η γράφουσα), οι οποίοι, όπως είπαν, θεωρούν ότι αγνοήθηκαν οι εισηγήσεις τους.
Μετά το πρώτο μέρος ακολούθησαν τα εργαστήρια, όπου μας δόθηκε η δυνατότητα να εργαστούμε κατά ομάδες και να μελετήσουμε τρόπους προσέγγισης των πηγών στα κεφάλαια της νεότερης Ιστορίας(για τα οποία είχαμε από πριν προετοιμαστεί).
Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν και η παρουσίαση των πορισμάτων στη συνέχεια, στην ολομέλεια, από εκπροσώπους των ομάδων.
Η ομάδα μου ασχολήθηκε με τον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο(1946-49) και είχα την τιμή να παρουσιάσω τα πορίσματα εκ μέρους της.Ομολογώ ότι η παρουσία και εποπτεία του κ.Μαυροσκούφη μας βοήθησε πάρα πολύ.
Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν και η παρουσίαση των πορισμάτων στη συνέχεια, στην ολομέλεια, από εκπροσώπους των ομάδων.
Η ομάδα μου ασχολήθηκε με τον Ελληνικό Εμφύλιο Πόλεμο(1946-49) και είχα την τιμή να παρουσιάσω τα πορίσματα εκ μέρους της.Ομολογώ ότι η παρουσία και εποπτεία του κ.Μαυροσκούφη μας βοήθησε πάρα πολύ.
Ελπίζουμε να αξιοποιηθεί το υλικό του Σεμιναρίου και να δοθεί η δυνατότητα σε όλους μας να το εκμεταλλευτούμε δημιουργικά.
Για άλλη μια φορά, συγχαρητήρια στους διοργανωτές και για άλλη μια φορά ας ακουστεί ότι διψάμε για επιμόρφωση και το νέο σχολείο, που φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε, την έχει ανάγκη!
Για άλλη μια φορά, συγχαρητήρια στους διοργανωτές και για άλλη μια φορά ας ακουστεί ότι διψάμε για επιμόρφωση και το νέο σχολείο, που φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε, την έχει ανάγκη!
11 σχόλια:
Αγαπητή Eva,
ΣΕ χαιρετώ!
Η παρέμβαση μου αυτή βασικά γίνεται για να σχολιάσω το περιεχόμενο του άρθρου του “πεφωτισμένου” και “έγκριτου” δημοσιογράφου Σάββα Ιακωβίδη [ο οποίος “όλα τα σφάζει κι όλα τα μαχαιρώνει”, άμα κρίνει ότι κινδυνεύουν τα ιερά και τα όσια του ελληνικού έθνους και σε τέτοιες περιπτώσεις καθόλου δεν φείδεται χαρακτηρισμών – εφευρίσκει μάλιστα και νέους. Ορίστε κι ένα μικρό απάνθισμα: «πουρκουάδες» - μπορεί κάποιος πιο επαΐων να μας πει τι σημαίνει -, «βελάζοντα πρόβατα», «εσμός λοβοτομημένων», «φυγόστρατοι», «ριψάσπιδες», «υποταγμένοι», «εθελόδουλοι», «εραστές της υποταγής στον Τούρκο», «διασαλπιστές»]...
Καταφανής είναι η προσπάθεια του Σ. Ιακωβίδη να πλήξει έστω και τες υποτυπώδεις αλλαγές που επιχειρήθηκαν να γίνουν στο μάθημα της Ιστορίας στα πλαίσια της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης ... Μετά την αποχώρηση από την Επιτροπή για την Ιστορία των εξ αριστερών μελών της [Μαργαρίτης και Μιχαήλ] και τον εκμηδενισμό των όποιων πιθανοτήτων για τυχόν ουσιαστικές [κι όχι επουσιώδεις] αλλαγές, διερωτούμαι τι είναι αυτό έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις τόσο της Αθηνάς Κυριακίδου [μάλλον τελικά ανυπόστατες είναι] όσο και του Σάββα Ιακωβίδη [προκαταρκτικά χτυπήματα επιχειρεί για να “εκφοβίσει”]. Το άρθρο του μάλιστα βρίθει και αντιφάσεων. Ενώ θεωρεί ότι από επιστημονικής άποψης οι αναφορές “… περί «οθωμανικής κυριαρχίας» στην Κύπρο …” και “... περί «αντιαποικιακού» χαρακτήρα του αγώνα της ΕΟΚΑ …” μπορεί να γίνουν αποδεκτά, πιο κάτω αυτοαναιρείται μιλώντας, λόγου χάριν πιο κάτω περί της “… ειδεχθούς τουρκικής κατοχής της Κύπρου από το 1571 μέχρι το 1878 …”. Προφανείς οι σκοποί και στόχοι του! Να μιλήσει για διαχρονικές τουρκικές επίβουλες κατα της Κύπρου [για το ρόλο της Εκκλησίας εκείνες τις εποχές δεν θα γίνει αναφορά;] και για τουρκική κατοχή διαμέσου των αιώνων...
Και μια [μόνο] κουβέντα για τες τουρκικές γενοκτονίες κατα των χριστιανικών πληθυσμών της καταρρέουσας Οθωμανικής Αυτοκρατορίας από τους νεότουρκους. Δεν μπορείς να τις καταδικάζεις απλώς και μόνο γιατί τις έκαμαν τούρκοι χωρίς να καταδικάζεις παράλληλα και τον εθνικισμό και το [καπιταλιστικό] σύστημα που τις γέννησε και τις εξέθρεψε [στην προσπάθεια των κυρίαρχων εθνοτήτων να δημιουργήσουν αμιγή εθνικά κράτη] ...
Δες κι ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Βλάση Αγτζίδη στην “Ελευθεροτυπία” της Παρασκευής – link: http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=154572
Διάβασα το άρθρο, αφού μου κέντρισε την περιέργεια και ο Anef_Oriwn.
Eίναι δυνατόν να γράφονται τόσο ανυπόστατα πράγματα και να στηρίζονται σε υποθέσεις;Μα πώς κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν ότι έχουν το αλάθητο και εκφράζονται με αυτό το δογματικό τρόπο;
Κώστας
Όλοι ξέρουμε ότι οι 'ιστορίες' που διδάσκονται στα σχόλια, σε παγκόσμιο επίπεδο, άλλες λίγο κι άλλες περισσότερο είναι 'εργαλεία' διαμόρφωσης άποψης και γνώμης. Εμείς τώρα, θα αποτελέσουμε εξαίρεση;
Και τι εισηγείσαι κύριε Phivo Nicolaide; Επειδή δεν είναι δυνατόν να ... αποτελέσουμε εξαίρεση”, να τ’ αφήνουμε να περνάνε και να μην τα κρίνουμε; Ο Σάββας Ιακωβίδης αποτελεί “θεματοφύλακα” των όποιων συντηρητικών απόψεων στην “επίσημη ιστορία”!
Η τραγωδία όλων των "επιστημόνων" επί παντός επιστητού "δημοσιογράφων" είναι ότι μόνο τον ελληνισμό και τον ελληνικό πολιτισμό πληγώνουν!
Ο εν λόγω κύριος Σ.Ι. διαπίστωνε σε περσινό κείμενο που αναδημοσίευσε αβασάνιστα το επίσημο δελτίο της "Αλλαγής Καθηγητών", κινδύνους της ελληνικής γλώσσας: το ότι επιλέχθηκε με διάλογο, από την Επιτροπή του Υ.Π.Π. ως λογοτεχνικό βιβλίο της Γ΄Λυκείου το μυθιστόρημα "Διπλό Βιβλίο" του Δημήτρη Χατζή συνιστούσε κατά τη γνώμη του κ.Σ.Ι. τέτοιο κίνδυνο!!! Ένα μυθιστόρημα που βασίζεται στην ανίχνευση του "καημού της ρωμιοσύνης" για τον κ.Σ.Ι. αποτελεί "κίνδυνο"! Άρα δεν περίμενα κάτι άλλο και για τα περί Ιστορίας! Η "δημόσια ιστορία" [με τη συμβολή δημοσιογράφων, βουλευτών, ιερωμένων ιστοριοδιφών κ.ο.κ.] πλήττει την όσο πιο αντικειμενική και νηφάλια συζήτηση και προσέγγιση της ιστορίας και της διδασκαλίας της ιστορίας. Η αίσθησή μου είναι ότι αυτό το "ενδιαφέρον" για την ιστορία μέσω ιστοσελίδων, εφημερίδων, "μουμουεεεεε" απλώς τινάζει στον αέρα την όποια δημοκρατική συζήτηση, την πολυφωνία και τη σοβαρότητα στους κόλπους των εκπαιδευτικών-για δε τους μαθητές και ταλαίπωρους αφοπλισμένους πολίτες των "μαζικών δημοκρατιών" [Π. Κονδύλης]σημαίνει ένταησ της σύγχυσης, της αδιαφορίας και της απάθειας. Κι από αυτές ΜΟΝΟ Ο ΝΕΟ-ΦΑΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΑΝΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΕΡΔΙΖΕΙ. Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΕ ΟΛΟΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, ΤΙΠΟΤΑ.
Εύα, με υπομονή και δύναμη στην ωραία προσπάθεια!
Γ.
Φίλοι, μια ακόμη άποψη για το Αναλυτικό Πρόγραμμα Ιστορίας και των λοιπών μαθημάτων:
http://teachershistorybook.blogspot.com/
Έχει χώρο για όλους αυτή η συζήτηση!
G.
Άνεφ, σε χαιρετώ κι εγώ.
Χαίρομαι που τα ξαναλέμε.
Για το συγκεκριμένο άρθρο είπα πολύ συνοπτικά την άποψή μου.Δε θα επεκταθώ περισσότερο,ο καθένας μπορεί να το διαβάσει και να διαμορφώσει τη δική του άποψη.
Είναι μια άλλη θεώρηση των πραγμάτων με την οποία διαφωνώ.
Ως προς τα νέα Αναλυτικά της Ιστορίας,προβλέπω να αρχίζει νέος κύκλος αντιπαραθέσεων, όπως ένα χρόνο πριν, όταν ακόμα η διαδικασία ήταν στην αρχή.Αντιδράσεις και πάλι, ένθεν και ένθεν.
Και το τραγικό είναι ότι η πρόταση που κατατέθηκε ήταν "συμβιβαστική",κατά την εκτίμησή μου, ακριβώς για να αποφευχθεί αυτή η συγκρουσιακή κατάσταση.Από την όλη εξέλιξη φοβάμαι πως η Ιστορία δε θα βγει κερδισμένη.Αντίθετα θα συνεχίσει να δεινοπαθεί.
Αυτά για την ώρα και έπεται η συνέχεια λίαν συντόμως.
Θα δω και το άρθρο του Αγτζίδη( που δεν πρόλαβα) και τα λέμε πάλι.
Κώστα,
κι όμως συμβαίνει.Στην Κύπρο ζούμε...
Φοίβο,
είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο, από τα πιο δύσκολα, η υπόθεση της σχολικής Ιστορίας.
Φίλε Γ.
κατ΄αρχήν να δικαιολογήσω τη διαγραφή των δύο όμοιων σχολίων.Προφανώς δεν τα κατάφερες από μόνος σου,δεν πειράζει.
Ως προς το περιεχόμενο του σχολίου σου τώρα,συμφωνώ σε γενικές γραμμές.Η όλη κατάσταση είναι άκρως αποκαρδιωτική.Και μιλώ για την Ιστορία(δεν ισχύει το ίδιο για τα αναλυτικά των υπόλοιπων φιλολογικών μαθημάτων).
Είδα τις κριτικές που δημοσιεύονται στο
teachershistorybook.Ναι συμφωνώ, καλό θα ήταν να ξεκινήσει ένας διάλογος.
Αυτό ζήτησε και ο κ. Τσιάκαλος,άλλωστε.Αλλά...
Eva,
Μια και μπήκαμε στην κουβέντα [για θέματα της Ιστορίας], μπορείς να μου λύσεις μια [χρόνια] απορία μου, μια και είσαι και στο επάγγελμα;
Γιατί το μάθημα της Ιστορίας διδάσκεται [στα Γυμνάσια και Λύκεια] από Φιλόλογους [κι όχι από Ιστορικούς]. Κι αυτή η πρακτική ακολουθείται και σ’ άλλες χώρες [όπως ας πούμεν, Αγγλία, Γαλλία, Αμερική, Γερμανία, Ιταλία];
Άνεφ,
ανοίγεις ένα τεράστιο θέμα με την απορία σου.Και, δυστυχώς,αυτή την περίοδο πνιγόμαστε εμείς οι εκπαιδευτικοί(γραπτά,αγώνας δρόμου να προλάβουμε την ύλη...).Πού να "προκάνουμε" να ασχοληθούμε και με άλλα,εξίσου σοβαρά,πράγματα(όπως το ιστολογείν π.χ.)!
Λέει,λοιπόν, ο Αντ. Λιάκος(το άρθρο του δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Βήμα):
"Ο κύριος λόγος αυτής της αντιεπιστημονικής εμμονής στον ρόλο του «φιλολόγου» που διδάσκει τα πάντα είναι ότι δεν έχει αναγνωριστεί ακόμη η αυτοτελής συγκρότηση του ιστορικού κλάδου. Ως τώρα οι μηχανισμοί του υπουργείου Παιδείας κατέχονταν από το παρωχημένο πνεύμα του ελληνικού 19ου αιώνα που έβλεπε την Ιστορία ως παρακλάδι της φιλολογίας. Οφείλεται επίσης αυτή η καθυστέρηση και στο γεγονός ότι οι ιστορικοί- πανεπιστημιακοί ή ερευνητές- ελάχιστη προσοχή έδωσαν, ως τώρα, στην αναμόρφωση της διδασκαλίας της Ιστορίας στο σχολείο, σε αντίθεση με τους μαθηματικούς και τους φυσικούς επιστήμονες οι οποίοι έδειξαν ένα διαρκές και αποτελεσματικό ενδιαφέρον".
Αυτό βέβαια είναι μια κάποια απάντηση από τον συγγραφέα του άρθρου.Ωστόσο δεν επαρκεί, νομίζω και ούτε καλύπτει την ερώτησή σου.
Οι Φιλόλογοι διδάσκουν(ή πρέπει να είναι σε θέση να διδάξουν) όλα τα γνωστικά αντικείμενα που συνδέονται με τα φιλολογικά, άσχετα με την ειδικότητά τους.Αυτό λέει η νομοθεσία.Από΄κει και πέρα, πολλά είναι τα προβλήματα που προκύπτουν.Εξάλλου και οι ίδιοι οι φιλόλογοι ζητάνε να λαμβάνεται υπόψη ο κλάδος που έχουν τελειώσει.Πιθανόν να μπορούσε, σε κάποιο βαθμό, να επιτευχθεί αυτό.
Υπάρχουν όμως και άλλες παράμετροι κι ούτε εξαντλείται εδώ το θέμα.
Δημοσίευση σχολίου