24 Μαΐ 2009

Παγκύπριες και Νέα Ελληνικά




Παγκύπριες Εξετάσεις
Εξεταστικό δοκίμιο Νέων Ελληνικών

Με το μάθημα των Νέων Ελληνικών την περασμένη Παρασκευή(22/5/2009) άρχισαν οι Παγκύπριες Εξετάσεις.Το εξεταστικό δοκίμιο φάνηκε να ικανοποιεί τους μαθητές, αφού όπως δήλωναν "τα θέματα ήταν εύκολα".Οι συνάδελφοι φιλόλογοι συμφωνούσαν ότι ήταν κατανοητά και βατά τα θέματα, αν και κάποιοι σχολίασαν ότι ήταν υπερβολικά εύκολα.Υπήρξαν βέβαια και οι πιο επιφυλακτικοί,είναι οι πρώτες εντυπώσεις, ας μη βιαζόμαστε.Το αποτέλεσμα θα φανεί στη βαθμολόγηση.
Αυτό πιστεύω κι εγώ. Είναι γνωστό το πρόβλημα με τους χαμηλούς μέσους όρους στο συγκεκριμένο μάθημα.Τα τελευταία χρόνια έχει συζητηθεί, ουκ ολίγες φορές, κάθε φορά που βγαίνουν τα αποτελέσματα.Δεν είναι του παρόντος να επεκταθούμε στα αίτια.

Για την ώρα θα αρκεστώ σε μια σύντομη τοποθέτηση:
  • Αρκετά προσεγμένο το εξεταστικό δοκίμιο.
  • Τα δύο κείμενα "Ψαλμός Β΄" του Ελύτη και "Θεσσαλονίκη, Μέρες του 1969 μ.Χ. " του Αναγνωστάκη, είναι από τα ποιήματα που δυσκολεύουν τους μαθητές ως προς την κατανόησή τους.Αν λάβει κανείς υπόψη και τις μονάδες που δίνονται σ΄αυτά(που δεν είναι λίγες), αρχίζει να προβληματίζεται για τις υψηλές προσδοκίες.
  • Το θέμα στην παραγωγή επικοινωνιακού λόγου επίκαιρο και αναμενόμενο από πολλούς.Τα οικολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας είναι τεράστια και οι ειδικοί κρούουν των κώδωνα του κινδύνου.

"Προτείνεται, λοιπόν, η διαμόρφωση ενός «νέου περιβαλλοντικού ήθους», που θα διαπερνά τη σχέση ανθρώπου με άνθρωπο αλλά και τη σχέση ανθρώπου-φύσης.
Σε ομιλία σου σε Παγκόσμιο Συνέδριο Νεολαίας για το Περιβάλλον να παρουσιάσεις τα τρία πιο σημαντικά, κατά τη γνώμη σου, οικολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας και να εισηγηθείς τρόπους αντιμετώπισής τους".

  • Ωστόσο η συγκεκριμένη διατύπωση είναι πολύ γενική. Αρκεί να γράψει ο μαθητής τρία προβλήματα, όποια εκείνος θεωρεί σημαντικά και να θεωρήσουμε ότι κάλυψε επαρκώς το θέμα;Αυτό θέλουμε;
  • Η επιλογή του θέματος για την παραγωγή επικοινωνιακού λόγου αποτελεί πισωγύρισμα κατά τη γνώμη μου.Παραπέμπει στις εκθέσεις κλισέ παλαιού τύπου,όπου οι μαθητές αρκούνταν στην απομνημόνευση και στις τυποποιημένες, πανομοιότυπες εκφράσεις.Τα τελευταία χρόνια με την αλλαγή της δομής του δοκιμίου επιχειρήθηκε να αποφευχθεί αυτό με τη διατύπωση των θεμάτων και την προσπάθεια μέσα απ΄αυτά να καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη.Αυτό, δυστυχώς, φέτος δε λήφθηκε υπόψη.

Τα θέματα έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας http://www.moec.gov.cy/ypexams/panexams/themata_exams2009.html
και από αύριο θα αναρτηθούν και οι απαντήσεις, όπως γίνεται κάθε χρόνο.

Αυτό θα μας δώσει τη δυνατότητα για μια πιο εκτενή τοποθέτηση(πάντα καλοπροαίρετη).
Καλή επιτυχία στους μαθητές μας
και καλό κουράγιο στους συναδέλφους που θα διορθώσουν.

Πιο κάτω παραθέτω ένα σύντομο κείμενο που μου έστειλε ο αγαπητός συνάδελφος Σταύρος Σταύρου και τον ευχαριστώ γι΄αυτό.

Αν και τα θέματα των Νέων Ελληνικών άφησαν τους περισσότερους ικανοποιημένους, νομίζω ότι πρέπει να προσέξουμε ορισμένα σημεία:
  • η τρίτη παράγραφος του αδίδακτου δοκιμίου συνδέεται χαλαρά (ίσως λόγω διασκευής) με το υπόλοιπο κείμενο.
  • η απάντηση στην ερώτηση Α2α καλύπτει μέρος της απάντησης στην ερώτηση Α3β.
  • η ερώτηση Α3α (τρόποι ανάπτυξης παραγράφου) αποτέλεσε τελικά "παγίδα", καθώς εύκολα οδηγούσε τους μαθητές στο να δώσουν λανθασμένη απάντηση (π.χ. διαίρεση), ενώ για τη συγκεκριμένη παράγραφο ασαφή είναι τα όρια μεταξύ αιτίου-αποτελέσματος και αιτιολόγησης. Αναφερόμαστε στο δεύτερο τρόπο ανάπτυξης, αφού ο πρώτος (με παραδείγματα) ήταν εύκολα αναγνωρίσιμος.
  • προσωπικά, απογοητεύτηκα από την επιλογή του θέματος για την παραγωγή επικοινωνιακού λόγου. Ήταν εξαιρετικά γενικό (στα "οικολογικά προβλήματα" μπορούσε να μπει ο,τιδήποτε) και διευκόλυνε την αναπαραγωγή εκ μέρους των μαθητών "έτοιμων" κειμένων. Χαροποίησε προφανώς κάθε φροντιστή, που "πρόβλεψε" επιτυχώς και θα ενισχύσει το ευγενές άθλημα της αποστήθισης εκθέσεων. Σε καμία περίπτωση δεν ενθάρρυνε την κριτική σκέψη των μαθητών και οδήγησε νομοτελειακά σε τυποποιημένες λύσεις και σε κλισέ εκφράσεις. Κρίμα, γιατί με το περσινό εξεταστικό δοκίμιο φαινόταν ότι κάτι είχε αρχίσει να αλλάζει στον τομέα αυτό. Αλήθεια, τι ακριβώς εξυπηρετούσε το απόσπασμα από το αδίδακτο κείμενο που προηγήθηκε της εκφώνησης του θέματος; Σταύρος Σταύρου

21 σχόλια:

BlaCk piTt είπε...

Τελικά, δεν ήτανε διαίρεση?
Είδες τι κερδίζεις όταν δεν τα ξέρεις όλα?! Για Τρόπους ανάπτυξης παραγράφου ήξερα μόνο τα παραδείγματα και την αιτιολόγηση και αυτά έβαλα.
Αυτό πάλι με την έκθεση που έβαλαν ένα απόσπασμα από το αδίδακτο πολύ με προβλημάτισε. Σκεφτόμουν αν είχε σχέση με το θέμα και αν έπρεπε να το αναπτύξω και αυτό.
Φέτος, ήταν η χρονιά των φροντιστηρίων. Πως να συγκριθώ με κάποιο που έμαθε απ' έξω μια έκθεση ακαδημαικού επιπέδου?
Αύριο βγαίνουν οι απαντήσεις? Να τις δω?

Eva Neocleous είπε...

@BlaCk piTt,
σε συγχαίρω για την ειλικρίνειά σου.
Κυρίως όμως γιατί, παρά το νεαρό της ηλικίας σου, σκέφτεσαι μ΄αυτό τον τρόπο!
"Χρονιά των φροντιστηρίων" λες.Και θα πληρώσουν εκείνα τα παιδιά που δεν αποστήθισαν εκθέσεις ακαδημαϊκού τύπου.
Μακάρι να είχες άδικο...
Οι απαντήσεις έχουν αναρτηθεί(Ιστοσελίδα Υ.Π./Υπ. Εξετάσεων/θέματα και λύσεις).Εκεί θα μπορείς να βλέπεις και τα υπόλοιπα μαθήματα που θα δώσεις στη συνέχεια.

BlaCk piTt είπε...

Είδα τις λύσεις... Δεν παρατήρησα σημαντικά λάθη, μόνο κάτι μικρολαθάκια. Μέχρι τώρα είμαστε ΟΚ.

Καλάν, αυτό με τα φροντιστήρια έχει πολύ πλάκα. Πριν την εξέταση κάποιος μου είπε ότι διάβασε μόνο 9 ποιήματα/κείμενα από τα 16. (Έτσι του είπε η καθηγήτρια του)
Ο ίδιος μαθητής, όταν γράφαμε έκθεση για την Οικολογία στο σχολείο, έγραψε στην έκθεση για το φαινόμενο του Ελ Νίνιο και για μια συμφωνία που έγινε κάπου κάποτε. Αμφιβάλλω αν γνώριζε τι είναι όλα αυτά.

Καλάν, τα φροντιστήρια κάνουν χρυσές δουλειές. Φαντάζομαι ότι οι μαθητές της δευτέρας έχουν ήδη κλείσει για του χρόνου...

Phivos Nicolaides είπε...

Ας ευχηθούμε στους μαθητές όλους ΚΑΛΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ!

VAD είπε...

Να μαθαίνω,να μαθαίνω!Εξετάζονται ενιαία λογοτεχνία και γλώσσα(τι καλύτερο;),βάζουν τέτοια ωραια θέματα και παρατηρήσεις και γκρινιάζετε για μεταρρύθμιση;Πόσο πιο μπροστά να παει το εκπαιδευτικό σας συστημα;

ΥΓ.Αν προτείνω στους συναδέλφους μου στην Ελλάδα ενιαία εξέταση λογοτεχνίας και γλώσσας,τι προβλέπετε ότι θα συμβεί;

Eva Neocleous είπε...

@Black piTt,
Νομίζω πως είναι λάθος να κάνουμε επιλογή θεμάτων στη μελέτη μας για τις Παγκύπριες.Όλα είναι πιθανά.Δεν πιστεύω ότι έδωσε στο συμμαθητή σου, συνάδελφος, τέτοια συμβουλή.Θα μπορούσε να έμπαιναν κείμενα που δεν τα είχε διαβάσει.Μάλλον δική του ερμηνεία έκανε.
Εύχομαι να πήγες καλά!
Κι ας μην έγραψες το Ελ Νίνιο..
Το άλλο θέμα που θίγεις, εκείνο της παραπαιδείας, είναι ένα τεράστιο πρόβλημα.Και θα εκλείψει μόνο αν καταργηθούν οι εξετάσεις.

@Phivos Nicolaides,

αυτό πραγματικά ευχόμαστε για όλα τα παιδιά Φοίβο μου.
Εμείς, που τα ζούμε αυτές τις μέρες στις εξετάσεις, κατανοούμε την αγωνία, το άγχος, την έντασή τους.Αισθάνονται ότι κρίνεται το μέλλον τους και έχουν δίκιο.

Eva Neocleous είπε...

@VaD,
η αλλαγή αυτή Βασίλη μου έγινε τα τελευταία χρόνια.Κι εδώ υπήρξαν αντιδράσεις στην αρχή.
Προσωπικά πιστεύω πως η Λογοτεχνία δεν πρέπει να εξετάζεται.
Πάντως δεν γκρινιάζουμε.Για πολύ συγκεκριμένα θέματα έχουμε τις επιφυλάξεις μας.
Στην Ελλάδα αν γινόταν προσπάθεια να εφαρμοστεί αυτό...

Ανώνυμος είπε...

Black pitt,
είσαι αξιέπαινος.
Να είμαστε αισιόδοξοι, αφού έχουμε μαθητές που επικρίνουν την παπαγαλία και εκφέρουν τη δική τους άποψη.
Το σύγχρονο σχολείο αυτό πρέπει πρώτιστα να επιδιώκει, γνώση και διαμόρφωση κριτικά σκεπτόμενων νέων.
Εκπαιδευτικός

Vasilis Simeonidis είπε...

Ένα πράγμα που δείχνει περισσότερη σοβαρότητα από ότι υπάρχει στην Ελλάδα.
Δίνονται επίσημες απαντήσεις σχετικά με τι αναμένεται από τους μαθητές. Είναι σημαντικό να κοινοποιούνται οι οδηγίες διόρθωσης και να έχουν όλοι πρόσβαση σε αυτές.

Eva Neocleous είπε...

@Aνώνυμος εκπαιδευτικός,
τελικά οι μαθητές μας διαθέτουν ωριμότητα που δεν την φανταζόμαστε!
Μακάρι αυτά τα παιδιά να ζήσουν σ΄ένα καλύτερο κόσμο.
Κι ο Black Pitt, όπως κι όλοι οι υποψήφιοι που προετοιμάστηκαν όλη τη χρονιά, να πάνε καλά σε όλα τα μαθήματα.

@as eon,

είναι πράγματι πολύ σημαντικό να έχουν οι βαθμολογητές τις ενδεικτικές απαντήσεις.Έτσι αποφεύγονται και οι μεγάλες αποκλίσεις στη βαθμολόγηση.
Βέβαια με τις μονάδες της Έκθεσης πάντα παρατηρούνται διαφορές.

Πώς σου φάνηκαν τα θέματα της Ιστορίας(κοινού κορμού);

Vasilis Simeonidis είπε...

Εύα, με γεια το λούκ του μπλογκ (άψογα νεοελληνικά).

Μόλις σήμερα πήρα μία ανάσα. Είμαι βαθμολογητής και αναγκαστικά πηγαίνω, όπως και άλλοι συνάδελφοι, στην Καβάλα, όπου είναι το Βαθμολογικό Κέντρο. Σήμερα δεν πήγα για να ξεκουραστώ. Έξάλλου η αμοιβή είναι με το κομμάτι...

Τα θέματα της Ιστορίας γενικής παιδείας νομίζω ότι αξίζει να σχολιαστούν στο http://istoria3.blogspot.com/

Να δούμε πότε. Προς το παρόν οι ασχολίες μου, πέρα από τα "καθήκοντα" στρέφονται γύρω από γλωσσικά ζητήματα.

Πάντως, είναι πολύ καλό που αυτοί που βγάζουν τα θέματα π΄ρεπει να δώσουν και οδηγίες βαθμολόγησης. Στην Ελλάδα, ίσως, δεν ξέρουν τι ζητάνε... Αυτό είναι μεγάλη κουβέντα και δεν ξέρω αν είναι σκόπιμο να γίνει τώρα. Και εδώ ετοιμάζεται (ή είναι ήδη έτοιμη και ψάχνει π΄ροσχημα) μετρρύθμιση στην Παιδεία, δηλαδή στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια...

Θερσίτης είπε...

Να χαιρετήσω κι εγώ από την Αθήνα. Ακολουθώντας το Βασ. ήρθα στο ιστολόγιό σου και είδα λίγα πράγματα και ντράπηκα για το επίπεδό μας στην Ελλάδα.
να σημειώσω κάτι για την άσκηση της παραγράφου: Σε κεντρικό φροντιστήριο της Κάνιγγος στην Αθήνα η εκθεσού είπε για την αιτιολόγηση: Ε, αν δεν ταιριάζει κανένα άλλο είδος, βάλτε αιτιολόγηση.
Είναι μεγάλο θέμα η διάκριση αιτίων-αποτελεσμάτων και αιτιολόγησης. Στο συγκεκριμένο είναι αίτια εκεί που δίνουν οι λύσεις αιτιολόγηση, αλλά προς το τέλος υπάρχει ίχνος αιτιολόγησης ("εκπαίδευση παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο": οι μετοχές που ακολουθούν αιτιολογούν το σημαντικό ρόλο).
Καλησπέρα, αδέλφια στη Μεγαλόνησο.

gyristroula2 είπε...

Τελικά, εκεί στην Κύπρο, έχετε κατακτήσει και στην παιδεία πολλά που για μας εδώ είναι επιστημονική φαντασία. Ενδεικτικές απαντήσεις δημοσιευμένες από το Υπουργείο, κριτήρια διόρθωσης επίσης. Μήπως να μας δανείζατε έναν Υπουργό Παιδείας; Θα σας τον επιστρέψουμε, λίγο...τσαλακωμένο ίσως.
Κάποτε παρακολούθησα τυχαία μια εκπομπή για την παιδεία στο τηλεοπτικό κανάλι ΡΙΚ και αναφέρθηκα σχετικά στο μπλογκ μου (http://anemomylos2.blogspot.com/2009/03/blog-post.html), βλέπω τώρα πως τίποτε δεν είναι τυχαίο, ούτε στην εκπαίδευση.

Eva Neocleous είπε...

@As eon,
Bασίλη μου σ΄ευχαριστώ, προσπαθώ.
Καλή δύναμη για τη διόρθωση, τα πέρασα κι εγώ κάποτε στο βαθμολογικό της Σοφούλη στη Θεσ/νίκη και ξέρω πόσο δύσκολο είναι.
Τώρα εδώ προτίμησα να μην πάω, αν και έχουμε τα τελευταία χρόνια και στη Λεμεσό βαθμολογικό.
Θα μιλήσουμε για τα της Ιστορίας σίγουρα.

@Θερσίτης,

σε καλωσορίζω και χαίρομαι που μπορούμε να επικοινωνούμε εμείς οι φιλόλογοι και μέσα από το διαδίκτυο κι ας μας κατηγορούν ότι δεν έχουμε ιδέα από σύγχρονη τεχνολογία.
Είδα τα ιστολόγιά σου βιαστικά τώρα(λόγω έλλειψης χρόνου) και είναι πολύ αξιόλογα(θα επανέλθω σίγουρα όμως για πιο διεξοδική μελέτη).
Έχουμε όντως πολλά θετικά στο εκπ/κό μας σύστημα εδώ στην Κύπρο.
Οι απαντήσεις(πάντα ενδεικτικές) είναι πολύτιμη βοήθεια για τους βαθμολογητές και αποσκοπούν στη μείωση των διαφορών, αν και πάλι πολλά γραπτά πάνε για αναβαθμολόγηση.
Ωραία η "εκθεσού", άκρως επιστημονική η εισήγησή της...
Ανταποδίδω τους συναδελφικούς χαιρετισμούς κι ελπίζω να τα λέμε.

Eva Neocleous είπε...

@gyristroula2,

σε καλωσορίζω και σένα και χαίρομαι...
Τα είπα και στον Θερσίτη.

Να΄μαστε καλά να κουβεντιάζουμε.
Πολλοί εδώ(εγώ όχι) θα χαίρονταν να ξαποστείλουμε τον Υπουργό μας.
Πόλεμος και κριτική να δεις που του γίνεται!Και ήδη νομίζω πως τον έχουν τσαλακώσει.

Ωστόσο η καθιέρωση των απαντήσεων και η ανάρτησή τους στο διαδίκτυο υπήρχε εδώ και χρόνια, δεν έγινε τώρα.
Θα δω την ανάρτησή σου και θα τα πούμε.

Vasilis Simeonidis είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Vasilis Simeonidis είπε...

Ενώ στην Ελλάδα οι Υπουργοί τίθενται εκτός "πολιτικής ευθύνης".

Φτιάχνουν μπλογκ (http://www.meafora.gr/) για να γράψει καθένας τον πόνο του.

Και αλυσιδωτά η αποποίηση της ευθύνης φτάνει στην "τελευταία τρύπα του ζουρνά".

Οι απαντήσεις των πανελλαδικών θεμάτων από αυτούς που τα θέτουν, εδώ στην Ελλάδα, είναι ανέκδοτο. Όλοι νομίζουν ότι υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες διόρθωσης. Όταν δόθηκαν τέτοιες οδηγίες ήταν μνημεία γκάφας και ημιμάθειας! Θα επανέλθω στο ζήτημα όταν θα είναι εκτός επικαιρότητας.
Προς το παρόν ένα λινκ με κείμενο του Φανούρη Βώρου, http://www.voros.gr/epik/ar0421.doc

Eva Neocleous είπε...

@as eon,
τι άλλο θα δούμε!
Μπλογκ ο Υπουργός; Και καλά, κοτζάμ ιστοσελίδα του υπουργείου δεν τον χωράει;Από επικοινωνιακά τεχνάσματα καλά πάμε(πάτε εννοώ), μεταρρύθμιση όμως και αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου δεν...
Είδα το κείμενο του Βώρου.
Ομολογώ ότι δεν είχα υπόψη μου ότι δόθηκαν και λανθασμένες απαντήσεις/οδηγίες.
Θα αναμένω την τοποθέτησή σου στο ιστολόγιό σου με ενδιαφέρον.
Για την ώρα δες εδώ
http://www.moec.gov.cy/ypexams/panexams/exams2009/30_05_2009_istoria.pdf
τα θέματα της Ιστορίας.
Οι απαντήσεις δεν έχουν αναρτηθεί, τις αναμένουμε.
Υ.Γ. Θα ασχοληθώ σε μια από τις επόμενες αναρτήσεις με το θέμα.

Ανώνυμος είπε...

Ίσως φέτος να έκαναν πολύ εύκολο το γραπτό για να μη φανεί ότι για ακόμη μια φορά οι μαθητές απέτυχαν.
Όσον αφορά τις παγκύπριες πιστεύω ότι δεν πρέπει να γίνεται τόση φασαρία διότι υπάρχουν πιο σημαντικά πράγματα από τις βαθμολογίες.Ο βαθμός του μαθητή δεν αντιπροσωπεύει την κριτική του ικανότητα ,την προσωπικότητα και το χαρακτήρα του.Αντιπροσωπεύει απλά την ικανότητα του να αποστηθίζει.Το εκπαιδευτικό σύστημα της κύπρου ,αντι να προσφέρει κάνει κακό σε όλους και σε μαθητές και σε καθηγητές(αφού οι καλοί καθηγητές αντί να επιβραβεύονται είναι στην ίδια μοίρα με εκείνους που δε θα έπρεπε καν να είναι καθηγητές!).ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ.Έδωσα και εγώ παγκύπριες φέτος όμως αρνήθηκα να πάω φροντιστήριο.Απαιτώ να έχω τον ελεύθερο μου χρόνο και δε δέχομαι κανένα σύστημα και καμιά κοινωνία να μου τον στερήσει.Όλα αυτά που γίνονται είναι υπερβολές.Τα φροντιστήρια δεν είναι απαρραίτητα,δεν πήγαινα φροντιστήριο αλλά κάποια απογεύματα τα περνούσα στο γυμναστήριο και τα υπόλοιπα πήγαινα δουλειά.Και μάλιστα τα αποτελέσματα μου ήταν πολύ καλά.Πιστεύω ότι είναι επιλογή του κάθε μαθητή να πηγαίνει φροντιστήριο ή όχι.Όταν ο μαθητής δεν ε΄χει καλό καθηγητή σιωπά αφού ησυχάζει με τη σκέψη ότι οι γονείς του θα του πληρώσουν ένα καλό φροντιστήριο.Αν είναι δυνατόν!Δυστυχώς στην Κύπρο οι άνθρωποι έμαθαν να συμβιβάζονται και να δέχονται χωρίς σκέψη τα πάντα.Είναι σωστό να συνεχίσουμε να προσποιούμαστε ότι όλα είναι μια χαρά ?Η κατάσταση είναι απλά εξοργιστική.

Eva Neocleous είπε...

Έχεις απόλυτο δίκιο!
Μπράβο σου που σ΄αυτή την ηλικία σκέφτεσαι τόσο ώριμα.
Όσα λες αποδεικνύουν ότι είναι αχρείαστη η παραπαιδεία, φτάνει εκπαιδευτικοί και μαθητές να το πιστέψουν αυτό.

Ανώνυμος είπε...

Ναι ,δυστυχώς όμως δε θέλουν να το πιστέψουν.Όπως είπα και προηγουμένως όλοι δέχονται τα πάντα.Το μαθητή δεν τον ενδιαφέρει καθόλου τι γίνεται, αφού είναι πολύ απλά κακομαθημένος.Προτιμά να περνά τα απογεύματά του στο φροντιστήριο παρά να απαιτήσει να παίρνει τη δωρεάν μόρφωση που δικαιούται στο σχολείο.,χωρίς να σκέφτεται τους κακόμοιρους τους γονείς του που πληρώνουν μια περιουσία(και δέχεται και απαράδεκτη συμπεριφορά από πολλούς καθηγητές).Φυσικά και αυτοί οι " κακόμοιροι ",δεν αντιδρούν.Σκέφτονται ότι πρέπει να κάνουν το καλύτερο για τα παιδιά τους.Και εγώ διερωτούμαι.Το καλύτερο είναι να τα στέλλουν στο φροντιστήριο δείχνοντας τους ότι δεν τους έχουν εμπιστοσύνη και ταυτόχρονα μαθαίνοντάς τους να συμβιβάζονται με τα πάντα?Ή μήπως θα έπρεπε να απαιτήσουν ένα εκπαιδευτκό σύστημα το οποίο θα σεβόταν και τους ίδιους αλλά και τα παιδιά τους?Φυσικά όλοι θέλουν απλά την ησυχία τους.(!)