Προσθήκες(11-1-2010):
1.Για την οργανωμένη στοχοποίηση της Θ.Δραγώνα διαβάστε στον Ιό της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας.Από τότε που ξεκίνησε η εκστρατεία λάσπης κατά της Δραγώνα(και Φραγκουδάκη στη συνέχεια) τόσο στον τύπο, όσο και στο διαδίκτυο δημοσιεύτηκαν πολλά κείμενα που αντέκρουαν τεκμηριωμένα τις κατηγορίες των επικριτών.Θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό το συγκεκριμένο δημοσίευμα,γιατί σ΄αυτό αποκαλύπτεται και η αλήθεια για το πώς ξεκίνησε αυτή η συκοφαντική δυσφήμηση.Αξίζει να διαβαστεί απ΄όλους και ιδιαίτερα από κείνους που βιάστηκαν να βγάλουν συμπεράσματα.
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=119448
2.Δείτε επίσης στην Καθημερινή(10-1-2010) το άρθρο "Πατριωτισμός και ανοιχτή κοινωνία" του Γιώργου Παγουλάτου
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_10/01/2010_386226
Το αχρείαστο τηλεσκόπιο
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_10/01/2010_386226
Το αχρείαστο τηλεσκόπιο
Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2010
Από τη στήλη sms της Άννας Φραγκουδάκη
στο Βιβλιοδρόμιο των Νέων
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=30&ct=19&artid=4554526 Ο Γαλιλαίος γύρω στο 1620 τόλμησε να ανακοινώσει την ανατρεπτική τότε θεωρία ότι η γη κινείται, μολονότι η Ιερά Εξέταση είχε το 1616 καταδικάσει στην πυρά συντοπίτη του που υποστήριζε τη θεωρία του Κοπέρνικου. Τόλμησε επειδή είχε αποκτήσει τηλεσκόπιο που είχε εφευρεθεί στην Ολλανδία. Το νέο εργαλείο έδειχνε την κίνηση των πλανητών. Είχε λοιπόν ατράνταχτη επιστημονική απόδειξη και έτσι τόλμησε να αμφισβητήσει τις επίσημες «αλήθειες».
Στο τελευταίο και ίσως σπουδαιότερο θεατρικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ, Η ζωή του Γαλιλαίου, στην 4η σκηνή εκπρόσωποι των εξουσιών της Φλωρεντίας επισκέπτονται τον Γαλιλαίο και του εξηγούν με ύφος «κομψά» απειλητικό ότι δεν είναι δυνατό να υπάρχουν πλανήτες. Ο Γαλιλαίος τους καλεί να κοιτάξουν στο τηλεσκόπιο, εκείνοι συνεχίζουν να «εξηγούν», τους ξανακαλεί να κοιτάξουν, τους παρακαλεί, τους ικετεύει... και στο τέλος ηγεμόνας και επιστήμονες φεύγουν χωρίς να ρίξουν ούτε ματιά στο τηλεσκόπιο.
Το «λάθος» του Γαλιλαίου ήταν ότι βασίστηκε στην επιστημονική τεκμηρίωση. Αναγκάστηκε να αποκηρύξει την πλανητική θεωρία για να γλιτώσει την πυρά. Όταν η επιστημονική απόδειξη κλονίζει πεποιθήσεις που στηρίζουν κοινωνικά κατεστημένα, οι εκπρόσωποι της παλιάς τάξης των πραγμάτων απλώς επαναλαμβάνουν τις παλιές βεβαιότητες και απλούστατα αρνούνται να κοιτάξουν το τηλεσκόπιο.
Το συμβολικό για την επιστήμη νόημα της μπρεχτικής σκηνής με τριβέλιζε καιρό. Έτσι πριν από χρόνια την πρότεινα και δημοσιεύθηκε «Αντί προλόγου» στο συλλογικό βιβλίο (Φραγκουδάκη και Δραγώνα, «Τι είν΄ η πατρίδα μας;». Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση , Αλεξάνδρεια 1997). Τι τραγική ειρωνεία με τον καταιγισμό συκοφαντικών επιθέσεων που δέχεται σήμερα το βιβλίο. Το κατηγορούν ακόμα και μέσα στη Βουλή, με τη θλιβερή μέθοδο να του αποδίδουν «φράσεις» ανύπαρκτες και επιπλέον βλακώδεις.
Το βιβλίο περιέχει ερευνητικά δεδομένα και ισχυρά επιστημονικά τεκμήρια για μείζονα ιδεολογικά θέματα. Είναι κακό σημάδι των καιρών να έχει τόσο μικρή αξία η επιστημονική τεκμηρίωση και τόση ισχύ η συκοφαντική διαστρέβλωση. Δεν είμαστε, διάβολε, στην εποχή της Ιεράς Εξέτασης.
Ας κοιτάξει, τέλος πάντων, έστω ένας κατήγορος του βιβλίου το τηλεσκόπιο. Όλο και κάτι θα μάθει.
11 σχόλια:
Είναι καταδικαστέα οποιαδήποτε επίθεση σε επιστημονικές απόψεις, αλλά άλλο άποψη, άλλο απόδειξη κ. Φραγκουδάκη. Και η ιστορία οφείλει να το σέβεται αυτό και να μην παρουσιάζει την όποια άποψη ως ατράνταχο επιστημονικό θέσφατο.
Δεν διαθέτουμε ως επιστήμονες, ευτυχώς ή δυστυχώς, το τηλεσκόπιο του Γαλιλαίου, η οπτική μας γωνία θα έχει πάντα περιορισμούς και αποχρώσεις και γι' αυτό οι δογματισμοί κάθε είδους είναι εξίσου καταδικαστέοι.
Προς θεού όμως, ακόμα κι αν μια οποιαδήποτε άποψη είναι δογματική και αστήριχτη επιστημονικά, κανείς, μα κανείς, δεν δικαιούται να...πυροβολεί τον εκφραστή της, εννοείται...
(Ευχαριστούμε, Εύα, για την ενημέρωση. Το θέμα είναι ακανθώδες και επιδέχεται πολλή συζήτηση. Επιφυλάσσομαι...)
Καλημερίζω, Εύα. Προσυπογράφω την άποψη της γυριστρούλας. Ελευθερία για όλους στην έκφραση, ιδίως για αυτούς με τους οποίους διαφωνούμε.
Για δημοκρατία μιλάμε...
Εύα, πάντα εξαιρετικές και καίριες οι επιλογές των κειμένων που φιλοξενείς. Αποτελούν αφορμή για διάλογο και έντονο προβληματισμό.
Οι επιθέσεις εναντίον της Δράγωνα πλήττουν την ελευθερία της επιστημονικής σκέψης και ως τέτοιες δεν πρέπει καθόλου να υποτιμούνται. Αυτού του είδους οι επιθέσεις, που στοχεύουν τάχατες στην υπεράσπιση της εθνικής ταυτότητας, υπό συνθήκες μάλιστα ενός διαρκούς πολέμου εναντίον της επιστημονικής ελευθερίας και άποψης ή και κάθε μορφής ετερότητας δημιουργούν, δυστυχώς, τις συνθήκες επικράτησης ολοκληρωτικών αντιλήψεων και εφαρμογής του Νόμου του Λίντς .
Στην προκειμένη περίπτωση δεν έχει καμιά σημασία τι υποστηρίζει η Δράγωνα. Θα μπορούσε κάλλιστα να υποστηρίζει ότι η γη είναι επίπεδη. Ο καθένας μας μπορεί να αγανακτεί, να συμφωνεί ή να διαφωνεί με τις θέσεις της. Αν οι επιστημονικές θέσεις και απόψεις που προβλήθηκαν είναι αστήρικτες ή ανεπαρκείς, αυτές ανατρέπονται ή ακόμα γελοιοποιούνται μέσα απο το διάλογο και όχι μέσω καμιάς προσπάθειας στοχοποίησης, λογοκρισίας, φίμωσης ή απαγόρευσης. Άλλωστε, ο επιστήμονας γνωρίζει ότι η παραβίαση των ορίων της ελευθερίας του αποβαίνει εντέλει σε βάρος της επιστημονικής του ποιότητας και συνεπώς και της κοινωνικής του δραστικότητας.
Τούτη η σκοταδιστική νοοτροπία και πρακτική του υπερπατριωτικού ιερατείου για ενοχοποίηση του επιστημονικού λόγου, για στοχοποίηση προσώπων και για ποινικοποίηση ιδεών - μέσω της διαστρέβλωσης επιστημονικών απόψεων και της δημιουργίας ατμόσφαιρας εθνικών κινδύνων, έντασης, οριακών διλημμάτων και διχαστικών επιλογών- αγνοεί ότι αν η ελευθερία της έκφρασης εξαρτιόταν απο την ευαισθησία ή τις αντιδράσεις του, η σιωπή του νεκροταφείου θα αναγορευόταν, φευ, σε ύψιστο κοινωνικό ιδεώδες. Η προγραφή του Rushdie είναι το πιο κραυγαλέο παράδειγμα μιας τέτοιας αντίληψης.
Δυσκολεύομαι, ομολογώ, να αντιληφθώ αυτή την μανιώδη προσπάθεια δικαίωσης όσων αισθάνονται θιγμένοι απο το βιβλίο των Δράγωνα/Φραγκουδάκη. Ίσως, τελικά να είναι πολύ οδυνηρό να συνειδητοποιείς ότι η έννοια της εθνικής ταυτότητας δεν είναι υπεράνω της επιστημονικής και της ιστορικής έρευνας.
Ποραντίδα, τα όσα γράφεις τα προσυπογράφω.Είναι και μια ωραία απάντηση στο κυπριακό ιερατείο
Γυριστρούλα,
επιδέχεται πολλή συζήτηση το θέμα με την ευρεία έννοια.
Αλλά, άλλο έκφραση διαφωνίας και διαφορετικής άποψης κι άλλο λασπολογία,δυσφήμηση και "κυνήγι μαγισσών", μέσα από οργανωμένο σχέδιο,συλλαλητήρια(σαν αυτό που έγινε)και μέσα που καμιά δημοκρατική σύγχρονη κοινωνία δεν μπορεί να τα επικροτήσει.
Θερσίτη,
ποιος θα διαφωνήσει μ΄αυτό που λες;
Φοίβο,
αυτήν οφείλουμε πάνω απ΄όλα να υπερασπιζόμαστε.
Claudia Lawrence,
Hi.Thanks for your good words. My blog is personal and I am not interested for marketing and advertisments.
Thanks anyway
ποραντίδα,
τι να πω...
και τα δικά σου σχόλια πάντα περιεκτικά και εύστοχα.
Συμφωνώ απόλυτα με όσα λες.Κι ευτυχώς, υπάρχουν ακόμα αυτές οι φωνές.Κι ούτε πρόκειται να περάσει η προσπάθεια φίμωσής τους.
Ανώνυμε,
παρόλο που απευθύνεσαι στην ποραντίδα,
από μένα,μόνο αυτό,
ευχαριστώ για την παρέμβασή σου.
Εύα,επειδή το διάβασα και πιστεύω πως είναι μια ακόμα αποστομωτική απάντηση,σε παραπέμπω και εδώ
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=30&ct=19&artid=4554540
Τον Άδωνη Γεωργιάδη πάντως τον περιποιήθηκε καλά-καλά το Jungle-Report για τα ψέματα που είπε κατά της Δραγώνα.
Ξεβράκωμα #1:
http://jungle-report.blogspot.com/2010/01/blog-post.html
Ξεβράκωμα #2:
http://jungle-report.blogspot.com/2010/01/blog-post_13.html
Ξεβράκωμα #3:
http://jungle-report.blogspot.com/2010/01/blog-post_16.html
Ξεβράκωμα #4:
http://jungle-report.blogspot.com/2010/01/blog-post_17.html
Φύλλο και φτερό τον κάνανε...
Αιρετικέ,
σ΄ευχαριστώ για την πληροφορία.Είχα κάνει αναφορά σε προηγούμενη ανάρτησή μου στο Jungle-Report και στην τεκμηριωμένη απάντησή του προς τους "κατηγόρους".Όπως φαίνεται ο "πόλεμος" συνεχίζεται.Και πολύ καλά κάνει που συνεχίζει να καταρρίπτει τα αστήρικτα επιχειρήματα των επικριτών.
Δημοσίευση σχολίου